Fejl i arbejdstid koster dyrt:Lise-Lotte og seks kolleger får 406.000 kroner efter løntjek

FOA Sydfyn jubler over forbundets nye digitale løntjek, der både sparer tid og finder flere fejl. På få år har det sikret medlemmerne otte millioner kroner.
i dag kl. 09.22
Da Lise-Lotte Kristensen for nylig fik gennemgået sine lønsedler, fandt hun ud af, at hun havde 60.000 kroner til gode.
Og dermed sluttede hun sig til en flok på foreløbig syv sosu-ansatte på et plejecenter i Svendborg, der alle har fået kontant udbytte af et løntjek i FOA.
Tilsammen har de fået efterbetalt 406.000 kroner i et kompleks, der startede for to år siden, og som endnu ikke er slut.
Således har FOA netop afleveret krav fra yderligere tre medlemmer til Svendborg Kommune, og i nær fremtid kaster fagforeningen sig over fire andre sager, hvor der også er mistanke om fejl.
Nyt redskab
”Det er faktisk ret fantastiske resultater,” siger Lise-Lotte Kristensen, der ud over at være social- og sundhedsassistent også er tillidsrepræsentant for 35 kolleger på det sydfynske plejecenter.
At resultatet er fantastisk, skyldes ikke mindst, at FOAs sagsbehandlere har fået adgang til et nyt redskab, der i daglig tale kendes som FOA-løntjek.
Hanne fik 64.000 kroner udbetalt
Det er et digitalt værktøj, som blandt andet betyder, at sagsbehandlerne nu kan spare tid på opgaven. Det bekræfter Loke Saxtorff, der som faglig sagsbehandler i FOA Sydfyn har håndteret lønsagerne fra det lokale plejecenter.
Fakta om FOA-løntjek
FOA-løntjek er udviklet af FOA, og det nye digitale værktøj skaber et langt hurtigere overblik end hidtil i løntjek, der handler om døgnarbejdstidsaftalen.
FOA-løntjek kan bruges af de lokale fagforeninger. For at få det bedste udbytte af det nye værktøj anbefales det dog, at den enkelte fagforening sikrer sig, at de personer – medarbejdere og/eller politisk valgte – der håndterer løntjek, er uddannet i at bruge FOA-løntjek. Det kan ske via forbundets Løndetektiv-kurser eller ved oplæringsforløb i forbundet.
En tommelfingerregel siger, at man nu kun skal bruge fem timer på et kortlægge og analysere en sag, man hidtil har brugt 40 timer på at få overblik over. Men det er stadig den enkelte sagsbehandler, der beregner et eventuelt krav.
Finder nu fejl i normtider
Da han gik i gang med det arbejde for to år siden, skulle han gennemgå og registrere alle relevante lønoplysninger manuelt. Det nye system betyder, at han nu kan nøjes med at fodre systemet med de arbejdstidsopgørelser, det konkrete løntjek handler om.
Når han har gjort det, svarer FOA-løntjek med en detaljeret oversigt, som han kan kaste sig over og undersøge, om – og hvor – der i givet fald er tale om fejlagtig aflønning i forhold til døgnarbejdstidsaftalen.
”Det er altså stadig op til os at kigge oplysningerne grundigt igennem, finde fejlene, og beregne et eventuelt krav. Men vi sparer helt sikkert timer i den indledende del,” siger Loke Saxtorff.

Samtidig fremhæver han, at FOA-løntjek også giver mere præcise resultater. Tidligere var det således svært at se, om der var fejl i normtiderne.
Løntjek betalte Kristinas bryllup
”De fejl fanger FOA-løntjek nu helt automatisk,” siger Loke Saxtorff og bekræfter, at det også har været tilfældet i det aktuelle sagskompleks, hvor normtider fylder relativt meget sammen med betaling for manglende fridøgn.
Flere års lønsager danner grundlag
Loke Saxtorff har gennemført adskillige lønsager for FOA Sydfyn, siden han blev ansat i 2021. Sammen med kollegaen Kim Sommer Andersen har han hentet millioner af kroner hjem til medlemmerne. Derfor vurderer han, at FOA-løntjek er både tidsbesparende, mere driftssikkert og grundigere, end han havde regnet med:
”Ud over at det er tidsbesparende, er det også mere driftssikkert og grundigt,” siger han.
40 mio. kr. til medlemmerne
Siden FOA i 2023 begyndte at registrere resultaterne af de mange løntjek, der gennemføres i de lokale fagforeninger, har FOA afsluttet 1.309 sager, som i alt har resulteret i 40.009.819 kroner til medlemmerne.
Det viser den nyeste opgørelse, men reelt er tallene højere, da det endnu ikke er alle afsluttede sager, der er registreret.
Det er intentionen, at det sker – blandt andet fordi det giver FOA et bedre overblik over, hvor der typisk optræder fejl på lønsedlerne.
Her skiller ’fejl i arbejdstid’ sig markant ud, som væsentligste årsag til, at medlemmerne ikke altid får den løn, de skal have.
Alene her har FOA hentet mere end 25 millioner kroner hjem på mindre end to år.
De sidste 15 millioner fordeler sig på de to årsager, der i registreringen optræder som ’andet’ og ’fejl i indplacering’.
Den erfaring kan mærkes i hele fagforeningen, understreger den lokale FOA-formand Louise Brandstrup:
”Det er langt fra altid, arbejdsgiverne er enige i de krav, vi præsenterer dem for. Det er jo derfor, vi forhandler. Men FOA-løntjek fremstiller vores løntjek på en ensartet og professionel måde, så vi udvikler metodikker til dels at løse fremtidige fejl, men vigtigst af alt – helt at undgå dem,” siger hun.
”Det er langt fra altid, arbejdsgiverne er enige i de krav, vi præsenterer dem for. Det er jo derfor, vi forhandler. Men FOA-løntjek fremstiller vores løntjek på en ensartet og professionel måde, så vi udvikler metodikker til dels at løse fremtidige fejl, men vigtigst af alt – helt at undgå dem,” siger hun.
Har givet ro på arbejdspladsen
Den konkrete sag udspringer af tidligere fejl, der i langt overvejende grad handler om medarbejdere, der var ansat som månedslønnede afløsere.
Det var blandt andet tilfældet for Lise-Lotte Kristensen, der siden er blevet fastansat og altså er blevet valgt til tillidsrepræsentant.
”Det har givet en helt anderledes ro på arbejdspladsen, at der nu er kommet styr på det her. Og så er det jo fantastisk for medlemmerne at vide, at vi i fagforeningen har ansatte og politisk valgte, der kan løfte de her sager. Det vil være nærmest umuligt for mig som tillidsrepræsentant,” siger Lise-Lotte Kristensen og bekræfter, at sådan en sag også kan bruges som lokkemad over for de ikke-organiserede kolleger:
”Der er i hvert fald én, der har meldt sig ind i FOA efter at have hørt om vores sager.”