Derfor er smør så billigt i december

Prisen på smør rasler ned i december
Prisen på smør rasler ned i december Colourbox

Supermarkederne sælger smørret til langt under indkøbspris for at kapre julekunder – og kampen er kun blevet vildere de seneste år.

i dag kl. 10.35

”Det er smørret, der gør det”

Sådan lyder et gammelt slogan.

Og skal man udpege en højtid, hvor danskerne for alvor vælter sig i det salte, firkantede mejeriprodukt, så er det julen, hvor vi bager, braser og steger på livet løs.

Derfor ser vi også, vanen tro, at smørpriserne falder i december, for smør er et vigtigt våben i kampen om kundernes gunst.

Kigger man tilbudsaviserne igennem, kan man lige nu få en pakke Lurpak til otte kroner, hvilket er omkring en fjerdedel af normalprisen.

Holdbarhed

Smør kan holde sig i optil to måneder i køleskabet og kan fryses i op til seks måneder.

 Kilde: Arla 

Og konkurrencen er hård, fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Koncernen, der står bag Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount.

”Det er ekstreme mængder, der bliver solgt, og det gør en kæmpe forskel, om det er os eller konkurrenterne, der har smør på tilbud i den pågældende uge,” siger han.

”Vi tager penge op af lommen og sælger smørret til langt under indkøbspris, men vi gør det, fordi vi regner med og håber på, at kunderne også køber nogle andre varer, som vi så tjener penge på.”

Og netop fordi smørret bliver solgt til langt under indkøbspris, er der begrænsninger på, hvor mange pakker den enkelte kunde må putte i kurven.

Konkurrencen er taget til

Supermarkedernes tilbudsaviser bliver planlagt lang tid, før de lander i postkassen, så der ligger en nøje strategisk tænkning bag, hvordan man placerer et tilbud på det rette tidspunkt og til den rette pris.

”Priserne er baseret på, hvad prisen var sidste år, og vi prøver at forudse, hvornår de andre sætter tilbud på deres smør. Vi følger konkurrenternes priser ekstremt tæt, men vi kan ikke ændre på priserne i tilbudsavisen,” siger Jens Juul Nielsen.

Selvom smør altid har været i høj kurs i de danske køkkener i julen, oplever informationsdirektøren, at prisræsset er taget til i styrke.

”Det er blevet værre over de sidste fem år, hvor priserne er blevet mere absurde i takt med, at konkurrencen er blevet så hård, men det er jo godt for kunderne. Det er smør, piskefløde, sødmælk og flæskesteg, som slagsmålet står om,” fortæller han.

Hvilket niveau smørprisen lander på i Coops kæder, vil Jens Juul Nielsen ikke afsløre.

”Det må man vente med at se i tilbudsavisen, men der er noget at glæde sig til,” griner han.


Fagbladet anbefaler