Naturen er et safe space for udfordrede børn
I Næstved har man lavet udeskole for børn, der er så udfordrede, at de næsten ikke har kunnet være sammen med andre børn. Skov og åben himmel giver det rum, de har brug for.
06. september 2023
Andre steder ville det ikke være noget særligt med to drenge, der trækker en vogn. Men her, på Kobberbakkeskolens fodboldbaner uden for Næstved, er det en stor succeshistorie, at to drenge lukker fingrene om trækvognens håndtag og sammen drager af sted mod skoven.
”Det havde simpelthen ikke kunnet ladet sig gøre tidligere,” siger Mads Stenshjemmet Hougaard, der er pædagogisk assistent i skolens specialklasse, hvor der er fire medarbejdere til fem børn fra 11-16 år – alle med særlige udfordringer.
”Vi har børn, der aldrig har haft en relation til et andet barn. Aldrig har haft det, man kan kalde en ven. Det har de fået nu,” siger Mads Stenshjemmet Hougaard.
Han har sammen med tre kolleger undersøgt, hvad naturen kan gøre for de børn, der næsten ikke kan inkluderes, og som tidligere blev undervist for sig selv i små lokaler. Altså reelt set enkelttilbud, som gjorde, at de socialt trak sig endnu mere.
”Det havde simpelthen ikke kunnet ladet sig gøre tidligere,” siger Mads Stenshjemmet Hougaard, der er pædagogisk assistent i skolens specialklasse, hvor der er fire medarbejdere til fem børn fra 11-16 år – alle med særlige udfordringer.
”Vi har børn, der aldrig har haft en relation til et andet barn. Aldrig har haft det, man kan kalde en ven. Det har de fået nu,” siger Mads Stenshjemmet Hougaard.
Han har sammen med tre kolleger undersøgt, hvad naturen kan gøre for de børn, der næsten ikke kan inkluderes, og som tidligere blev undervist for sig selv i små lokaler. Altså reelt set enkelttilbud, som gjorde, at de socialt trak sig endnu mere.
Vinden i grantræerne
Konceptet kalder de for udeskole – fordi de er ude flere timer om dagen, og uanset årstid og vejr går i skoven og bruger naturen til læring. De laver naturbingo og samler grannåle og frø, de lærer at tænde bål med strygestål og at kløve brænde. Engang fandt de en død hare, som de dissekerede for at finde ud af, hvordan hjertet så ud og undersøgte, hvordan man pelsede i gamle dage.
De tæller og regner. Lærer at vente på tur, når de voksne siger, at de må vente, til der er blevet talt færdigt. Og vigtigst: De har fået lysten tilbage til at gå i skole efter næsten kun at have haft negative oplevelser.
”Børnene har fået det ’safe space’, de har brug for,” siger pædagogmedhjælper Kristina Henriksen.
”Når frustrationerne bliver for store, er der risiko for at blive udadreagerende. Men her i skoven kan man altid gå ud, hvor der ikke er andre. Man kan råbe uden at forstyrre. Eller tage en død gren og kaste den, når man får lyst til at slå,” siger Kristina Henriksen, og Mads Stenshjemmet Hougaard understreger, at børnene har plads, så frustrationerne ikke bygger sig op.
”Børnene har fået det ’safe space’, de har brug for,” siger pædagogmedhjælper Kristina Henriksen.
Et pusterum
En af drengene er gået lidt væk fra shelterpladsen, som er endestationen for turen i dag. En anden forsøger sig med strygestålet, men det er svært. Det mislykkes, men han bliver ved og ved. En tålmodighed, han har lært i udeskolen.”Når frustrationerne bliver for store, er der risiko for at blive udadreagerende. Men her i skoven kan man altid gå ud, hvor der ikke er andre. Man kan råbe uden at forstyrre. Eller tage en død gren og kaste den, når man får lyst til at slå,” siger Kristina Henriksen, og Mads Stenshjemmet Hougaard understreger, at børnene har plads, så frustrationerne ikke bygger sig op.
”Mange har oplevet magtanvendelser. De har ikke lært at håndtere konflikter. I stedet har de lært, at der ikke er plads til deres følelser. Her kan vi gribe begge parter, når der er konflikt, fordi vi er nok personale. Og vi kan tage dem med væk fra de andre. Desuden kan vi finde ud af, hvad der er sket, og lave konflikten om til læring.”
Pædagogmedhjælper Lionel Ledur er god til de sociale lege. Og pædagog Rasmus Uggershøj til at finde på måder, man kan bevæge sig på i naturen. Det har givet børnene, der kan have en svær familiebaggrund, en familiefølelse – fordi de er er team, der supplerer hinanden.
Lionel Ledur tager guitaren frem. Tonerne er beroligende. Den ene dreng ønsker ’Se min kjole’ – for den anden drengs skyld.
”Fordi det er hans yndlingssang?” spørger Kristina. Og drengen nikker.
”Hvor er du sød – det vidste du bare,” siger hun. Børnene begynder at synge, og drengen, som fik sin yndlingssang, klapper lidt i hænderne. Flammerne knitrer, vinden blæser blidt i trætoppene, og en af drengene trækker vejret dybt, puster ud og siger:
”Jeg elsker bare den her dag.”
”Jeg elsker bare den her dag”
At projektet også er drevet af ildsjæle med hver deres kompetencer er nødvendigt. Kristina er god til den svære samtale. Mads til at finde læringssituationer, der motiverer børnene.Pædagogmedhjælper Lionel Ledur er god til de sociale lege. Og pædagog Rasmus Uggershøj til at finde på måder, man kan bevæge sig på i naturen. Det har givet børnene, der kan have en svær familiebaggrund, en familiefølelse – fordi de er er team, der supplerer hinanden.
Lionel Ledur tager guitaren frem. Tonerne er beroligende. Den ene dreng ønsker ’Se min kjole’ – for den anden drengs skyld.
”Fordi det er hans yndlingssang?” spørger Kristina. Og drengen nikker.
”Hvor er du sød – det vidste du bare,” siger hun. Børnene begynder at synge, og drengen, som fik sin yndlingssang, klapper lidt i hænderne. Flammerne knitrer, vinden blæser blidt i trætoppene, og en af drengene trækker vejret dybt, puster ud og siger:
”Jeg elsker bare den her dag.”
Udeskole har gjort underværker
- Som supplement til den faglige undervisning har teamet omkring specialklassen på Kobberbakkeskolen iværksat en udeskole, som giver børnene et pusterum, så de i dag kan undervises i mindre grupper i stedet for det én-til-én-tilbud, de havde før.
- At være i det fri giver børnene autonomi til at vælge fællesskabet til og fra, fordi der er plads til at gå for sig selv.
- I skoven kan børnene teste grænser – for eksempel klatre højt op og lære, at det ikke er farligt at fryse eller blive våd af regn. De lærer sig selv og deres egne grænser at kende, når de kommer ud af deres trygge rammer, og det mindsker frustrationerne.
Kilde: Pædagogisk assistent Mads Stenshjemmet Hougaard