Kom med bag kulissen: Portør spillede vigtig rolle i tilblivelsen af ”Riget Exodus”
På søndag ruller første afsnit af den nye sæson af “Riget” over skærmen, mere end 25 år efter sidste sæson af serien blev sendt. Som portør på Rigshospitalet gennem 16 år har Lasse Andersen haft en ganske særlig rolle i tilblivelsen af Riget Exodus.
06. oktober 2022
En social- og sundhedsassistent går ad trapperne op mod neurokirurgisk afdeling på 9. sal af Rigshospitalet. Pludselig står hun foran
skydedøren med et stort 9-tal, hvor der nedenunder står ”NEUROKIRURGISK
AFDELING”. Hun trækker døren til side og træder i vanlig stil ind på gangen.
”TAK!” råbes der længere nede ad gangen.
”Den må vi så tage om… igen,” vrisses der et stykke derfra.
Filmlandsbyen på 7. sal
Scenarier som beskrevet ovenfor skete en del gange over et par måneder i foråret 2021 på Rigshospitalet. I en periode fandtes der nemlig to 9. sale på Rigshospitalet – den rigtige på 9. sal og så ”den falske”, nemlig filmlandsbyen på 7. sal, hvor der var trykt ”9. SAL” og ”NEUROKIRURGISK AFDELING” på døren.
”Der var mange, der kom ind, hvor vi så var nødt til at tage den scene én gang til. Til sidst lukkede vi døren i og lavede et skilt, hvor vi skrev ”Film, ingen adgang”.”
Sådan siger 34-årige Lasse Andersen med et smil på læben. Han har de seneste 16 år arbejdet som portør på netop Rigshospitalet, og i en periode havde han en ekstra tjans qua sin titel og sin store erfaring.
Han arbejdede nemlig tæt sammen med produktionsselskabet Zentropa, da de i begyndelsen af 2021 rykkede ind på 7. sal af Rigshospitalet, der på grund af renovering stod næsten tom. De indtog dele af en hel etage, da de skulle gøre klar til at filme ”Riget Exodus” – den tredje og formentlig sidste sæson af Lars von Triers successerie ”Riget”.
Zentropa lavede dele af 7. sal om til en filmlandsby, hvor alt skulle se ud, som det gjorde under optagelserne til ”Riget I” og ”Riget II”. I serien foregik det meste på neurokirurgisk afdeling på 9. sal. Men da det ikke var muligt at lave en filmlandsby dér, måtte Zentropa rykke ind på 7. sal. Og det var her, forvirringen for nogle af de ansatte opstod.
Lasses eget forhold til ”Riget”
Det er henholdsvis 28 og 25 år siden, at de to første sæsoner af ”Riget” blev sendt på Danmarks Radio. Selvom Lasse Andersen kun var dreng og teenager dengang, både kendte han serien og havde også et forhold til den:
”Jeg kan huske, at familien sad og snakkede om det, da den kom. Og så har jeg måske set den på VHS i slut-90’erne. Men jeg var jo ung dengang, så efter jeg fandt ud af, at de skulle i gang med tredje sæson her på Rigshospitalet, har jeg genset den,” starter han.
”Det er jo et stort hus, der er omgivet af en vis mystik, men serien er jo langt fra virkeligheden. Der er hverken børn, der græder i elevatorerne, eller vægge, der bløder. Men det er jo den her forunderlige verden, der kan komme ud af Lars von Triers hoved – på godt og ondt, kan man sige,” siger han med henvisning til den helt almindelige hospitalsskræk, mange rammes af.
”Om noget af den skræk ligger i forlængelse af serien, skal jeg dog ikke kunne sige.”
”Det er u-hyg-ge-ligt”
I de første to sæsoner af ”Riget” klippes der med jævne mellemrum hen til de to opvaskere med Downs syndrom, Vita Jensen og Morten Rotne Leffers. De ruller historien kort op og slutter af med deres catchphrase, der endte med at blive en landeplage – nemlig, at ”det er u-hygge-ligt”. Og netop det uhyggelige tog skuespillerne med hjem.
Peter Mygind, der spiller den unge, kække medicinstuderende Mogge, fortæller i et interview med Soundvenue, at hans kone følte, at der skete åndelige ting i deres hus. Også Kirsten Rolffes, der spiller den gamle dame Fru Drusse, oplevede noget lignende. Hun fik en spøgelsesjæger ud til sit hus, da hun mente at have taget spøgelser med hjem fra Riget. Disse uhyggeligheder har Lasse Andersen dog ikke hørt om:
”Nej, det er ikke noget, jeg har oplevet. Og jeg har heller ikke hørt om nogen, der har oplevet noget lignende. Til daglig har jeg funktion ovre i kapellet, så det skulle nok have ramt mig for mange år siden, hvis det var. Jeg har dog godt hørt om hændelserne dengang, og det er ikke noget, man skal spøge med. Men jeg har ikke hørt om noget, nej.”
Altmuligmanden
Lasse Andersen syntes, at projektet lød vildt spændende. Da han første gang hørte, at Zentropa skulle filme tredje sæson på Rigshospitalet, spirede en pirrende lyst for at være en del af det. Så da hans chef, der selv var en del af det i 90’erne, spurgte, om han ville hjælpe til, var han aldrig i tvivl.
Da Zentropa indtog 7. sal, skulle der findes møbler, hospitalsudstyr og lokationer, hvor Lars von Triers ønsker og idéer kunne realiseres. Og det var her, at samarbejdet med produktionsselskabet startede:
”De havde nogle ønsker, hvor det så er op til os som hospital at vurdere, hvad vi kan gå med til, og hvad vi kan finde inden for det, de efterspørger. Og det er klart, at qua vores gang og færden i både kælder og underkælder, så kender vi jo de hemmelige rum og små, mærkelige steder,” siger Lasse Andersen, der sammen med tre-fire andre hjalp til, når artefakter skulle fragtes og lokationer findes.
Oven i det rent lavpraktiske fik han også lov til at komme helt tæt på. Alt fra at være til møder med hele produktionen til at stå lige bag kameramanden under optagelserne til at stille sig til rådighed som statist. Han ved dog endnu ikke, om han figurerer i serien:
”Det kommer an på, hvordan de klipper det sammen. De optager jo de fleste scener en håndfuld gange fra forskellige vinkler og beslutter sig så i klipperummet. Men jeg har siddet på en bænk ude foran, mens de filmede,” konstaterer han med forhåbning i stemmen.
Søren Pilmarks one-take
I kælderen på Rigshospitalet er der ikke meget plads at boltre sig på. Med sine kun cirka to meter til loftet og godt det dobbelte i bredden føles der trangt. Af og til bankes der endda ind i væggene. Særligt, når uerfarne forvilder sig derned på maskiner, de ikke kender.
”Hov!” udbrydes der efterfulgt af et lettelsens suk. ”Det var tæt på.”
”Aargh!” lyder det nu.
”Det kan da ikke passe, at det skal være så svært,” mumler han lidt for sig selv.
Frustrationerne, fortæller Lasse Andersen, kommer fra Søren Pilmark. Den 66-årige folkekære skuespiller spiller reservelægen Jørgen Krogshøj i både sæson et, to og tre. Og i den kommende sæson skal Krogen – som han også kaldes – køre på en elektronisk stabelløfter.
”Jeg gik en hel formiddag med Søren Pilmark og lærte ham at køre stabelløfter. Det at gå med ham og høre alle de frustrationer og udråb, han havde i forbindelse med, at han var ved at køre ind i væggene – det har jo været noget af det sjoveste ved at være med,” fortæller Lasse Andersen.
Selvom Søren Pilmark tydeligvis havde svært ved det i starten, tydede noget på, at den erfarne portør lærte fra sig på en god og forståelig måde:
”Da han så skulle køre stabelløfteren under optagelserne, neglede han den i første forsøg. One take, som de kalder det. Det må jo være det, man kalder for god oplæring,” griner Lasse Andersen stolt.
De største oplevelser
Den formiddag med Søren Pilmark husker Lasse Andersen tydeligt. Og selvom det var stort at gå rundt blandt store danske skuespillere og instruktører i et lille halvt år, synes han, at de daglige skift mellem hverdagens trummerum og filmlandsbyen på 7. sal står på toppen af listen over oplevelser:
”Vi går rundt i en helt anden verden til daglig. Og lige pludselig rykker der bare et hold ind, som kører på en helt anden måde; deres forretning, deres arbejdsdag, deres virkelighed. Så kan jeg stå der og minde om, at vi jo er på et hospital. Men lige deroppe på 7. sal… der var det en filmlandsby i en periode. Skiftet mellem de to verdener var ret fedt at være med i,” siger Lasse Andersen.
Han teaser dog for en endnu større enkeltstående oplevelse. Noget, som han ikke må røbe. Noget, som vi må vente med at finde ud at, til sæsonen kommer.
”Riget - Exodus” har premiere søndag 9. oktober på Viaplay, hvor de to første ud af fem episoder kan ses. Herefter kommer der ét afsnit hver af de kommende tre søndage. Senere på året vil det også være muligt at se det på DR TV.