I årets dagtilbud er alle følelser velkomne
Den integrerede institution Troldhøj i Roskilde er mandag kåret til årets dagtilbud. Blandt andet på baggrund af en pædagogisk tilgang, hvor der er plads til alle følelser og fysiske knubs. ”Et kæmpe skulderklap,” kalder pædagogisk leder det.
30. august 2021
Det er okay at være vred, ligesom det er okay at få en skramme. I Børnehuset Troldhøj i Roskilde skal børn ikke bare være glade, de skal udvikle sig. Derfor arbejder de blandt andet med risikofyldt leg og slåskultur og med at rumme alle følelser.
”Vi vil ikke bare kunne sige til forældrene, at deres barn har været glad hele dagen, når de kommer og henter. Vi vil også kunne fortælle, at deres barn har været vredt eller ked af det eller har slået sig eller været i konflikter. Og at barnet har udviklet sig af det i trygge rammer.”
Sådan lyder det fra en stolt Ronni Mathiassen, der er pædagogisk leder i årets dagtilbud.
Solidt pædagogisk arbejde
Det er FOA, der i samarbejde med KL, BUPL samt Børne- og Undervisningsministeriet tildeler prisen til en daginstitution eller dagpleje, som udfører et solidt pædagogisk arbejde af høj kvalitet, hvor den pædagogiske intention træder tydeligt frem i den daglige praksis og i udviklingen af børne- og læringsmiljøet.
Institutionen modtager blandt andet prisen for at have et inspirerende afsæt for deres arbejde med læreplanstemaer, alsidige læringsmiljøer, en stærk evalueringskultur, nysgerrighed på egen praksis og et tydeligt børneperspektiv i den pædagogiske praksis.
”Vi laver ikke risikofyldt leg eller slåskultur, for at børnene skal slå sig. Vi gør det, fordi vi tror på, at de kan lære noget ved at bruge kroppen sammen med andre og derved også møder deres egne og andres grænser,” forklarer Ronni Mathiassen.
Kroppen i fokus
Netop det kropslige fylder meget i den pædagogiske tilgang til børnene. Det kan være gennem risikofyldt leg på legepladsen, på stuerne, eller når institutionen tager på tur.
”Der er mange, der ikke lærer at have kroppen med, det hele foregår i hovedet. Og det skaber en fremmedgørelse. Derfor vil vi gerne give børnene en kropslig bevidsthed fra starten af,” siger Ronni Mathiassen.
Det betyder meget for ham at blive tildelt titlen som årets dagtilbud. For der kan være nogle, der tvivler på visionerne.
”Det er ikke alle, der synes, at det vi gør, giver mening. Derfor betyder det også enormt meget for os at få det her skulderklap. Det er et modigt valg, at fagudvalget har tildelt os prisen, fordi vi gør nogle ting lidt anerledes end mange andre. Det skal vi her i Troldhøj dvæle ved at nyde, men så skal vi også blive ved med at udvikle os bagefter. Det forpligter at få sådan en pris, men vi er klar. Det er en drivkraft,” siger han.
De ansatte skal arbejde med sig selv
Han fortæller, at de typiske personalemøder i Troldhøj omtales som udviklingsmøder, og at formålet med dem er at udvikle sig sammen i personalegruppen.
”Det kræver meget at de ansatte at rumme alle følelser hos børnene. Måske har man aldrig selv fået lov til at være vred eller ked af det. Det arbejder vi med i personalegruppen for at blive endnu bedre til at møde børnenes følelser ved at forholde os til det, vi selv hver især går og bøvler med.”
Det samme gælder den risikofyldte leg eller i konflikter, hvor de ansatte selv er blevet stillet i svære situationer for at kunne sætte sig ind i de følelser, det kan vække i børnene. Det er ikke nok for Ronni Mathiassen, at personalet taler om de ting, de ser. De skal også mærke det på egen krop. Det gør de til udviklingsmøder, hvor de gennem øvelser og lege styrker personalet til at arbejde med børns følelser og udvikling.
I Troldhøj tror de på, at de ved at lære børnene at være lidt i det, der er svært, kan forberede dem på at være i meget svære ting senere i livet.
”Hvis vi kan give børnene en sikkerhed i dem selv og deres egen krop, så har vi gjort noget rigtigt. Vi forbereder dem ikke bare til at kunne komme i skole og SFO, men til at kunne klare sig i livet. Det er vores vigtigste opgave,” siger han.
FOA: Solidt pædagogisk arbejde
I den pædagogiske sektor i FOA bifalder formand Kim Henriksen den pædagogiske tilgang i dagtilbuddet.
”Allerede i vuggestuedelen er der tænkt over, at børnene skal have en god fornemmelse af deres egen krop, grænser og sanser, og allerede der støbes fundamentet for den risikofyldte leg og slås-kultur, ” siger formand for pædagogisk sektor i FOA, Kim Henriksen om baggrunden for valget af Børnehuset Troldhøj.
”Børnene opmuntres for eksempel til at gå med bare fødder på cornflakes, kravle op ad trapper og på stole, og til at sidde selv på stole uden rygstøtte, så snart de kan. Det giver de mindste børn tryghed ved egen krop, egne grænser og egne evner,” siger han og fortsætter:
”Og med personalets støtte og vejledning i børnehaven er grundlaget skabt for at kunne arrangere slåskampe, hvor børnene danner makkerpar ud fra trygge relationer, aftaler regler, varighed og stopsignaler. Det er fantastisk godt pædagogisk arbejde, og man mærker også tydeligt personalets engagement i det arbejde.”