Klumme: Alle børn skal være med i fællesskabet

En ny undersøgelse viser, at ikke alle børn i daginstitutionerne deltager i fællesskabet, skriver sektorformand for den pædagogiske sektor, Kim Henriksen. Malte Kristiansen

Aftalen om minimumsnormeringer var et første skridt i retning af bedre normeringer, men det haster med en aftale om uddannelsesdækning af vores dagtilbud.

19. oktober 2020

Det pædagogiske personale i dagtilbud har ansvar for at støtte børn med forskellige udfordringer og sikre, at alle børn deltager i fællesskabet. Det er fremhævet i loven om Den styrkede pædagogiske læreplan.

Men alle børn deltager ikke i fællesskabet. Det viser FOAs årlige undersøgelse ’Daginstitutionernes hverdag 2020’, hvor medarbejderne er blevet spurgt, om der er børn på deres stue, der sjældent deltager i fællesskabet med de andre børn. 32 procent svarer ja. De vurderer, at 1-3 af stuens børn sjældent deltager i fællesskabet.

Danmarks Evalueringsinstitut har i en ny evaluering af, hvordan det går med at sikre lige deltagelsesmuligheder for børnene i rutiner og aktiviteter, fundet, at både ledere og personale har svært ved at afgøre, hvornår manglende deltagelse er legitim eller ej. Undersøgelsen viser også, at både ledere og personale har forskellige opfattelser af, hvad et børnefællesskab er.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

FOA har utrætteligt peget på, at arbejdet med Den styrkede pædagogiske læreplan kræver mere end kurser og faglige fyrtårne. Det kræver mere personale – og mere uddannet og efteruddannet personale – hvis dagtilbuddene skal have en reel chance for at leve op til kravene i loven. Politikerne ved jo godt, at lovgivning om mere kvalitet ikke i sig selv udvikler kvaliteten i dagtilbuddene.

Aftalen om minimumsnormeringer var et første skridt i retning af bedre normeringer, men det haster med en aftale om uddannelsesdækning af vores dagtilbud.

Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.