Ro, rytme og ren kærlighed

Fællesskabet bliver styrket og sanserne udfordret, når børn får lov til at passe dyr. Ponyen Røde bor på Gustavsminde Gårdbørnehave & Vuggestue og er både en tryg ven og et fantastisk ’læringsredskab’ for børnene. De elsker at være med til at passe på den, og samtidig får børnene trænet alt fra motorik til empati sammen med det store varme dyr.
02. november 2021
Gustavsminde Gårdbørnehave & Vuggestue, der ligger ved Assens på Fyn, har 75 børnehavebørn og 25 vuggestuebørn. Børnehaven har blandt andet to heste, et par hængebugsvin, får, geder, kaniner, høns og et par tårnfalke. Hver dag passer og plejer børnene dyrene sammen med børnehavens personale, og i weekenderne skiftes familierne til at passe dyrene.



Guide: Så meget får I ud af at have dyr
-
1
Meningsfuldt arbejde
Det er de færreste institutioner, der har plads til heste og stort dyrehold, men mindre kan også gøre det. Samværet og arbejdet med dyr får børnene til at føle ansvar. Det gælder alt fra at fodre, kæle og passe til det mere praktiske i at muge ud. -
2
Empati
Børnene lærer at passe godt på dyr og derigennem også på andre. -
3
Taktile stimuli
Det at mærke varmen fra dyret og pelsens struktur er beroligende. -
4
Venter på tur
Når mange børn gerne vil ae, ride eller deltage på samme tid, må de vente på tur. På Gustavsminde står børnene i række på en bænk eller i sandkassen, imens de venter på, at det bliver deres tur til eksempelvis at ride på hesten. -
5
Fællesskab
Dyret fungerer som det ’fælles tredje’, som den voksne og en gruppe børn er sammen om. På Gustavsminde bruger de det aktivt i forhold til at hjælpe børnene med at udvikle relationer til hinanden. -
6
Sprogudvikling
Dyrene på Gustavsminde får tit fortalt historier og hemmeligheder, fordi børnene bliver inspireret til at tale, når de sidder med en kanin eller aer en af hestene.
Kilde: Pædagogmedhjælper Anne Kennedy og leder Line Ebsen