Tillidsfolk: Vores fags fællesskab og kampgejst  hjælper os gennem krisen

"Der er en unik fællesskabsfølelse og kampgejst i det her fag. Det er bevægende og prisværdigt, og der har vi som tillidsrepræsentanter en særlig opgave i at fastholde den styrke," siger fællestillidsrepræsentant Lone Smidt.  Michael Bager - Fyens Stiftstidende

Mange står nu i en ny og udfordrende hverdag på arbejdspladserne, og det kan være svært at navigere i. Men fællesskab og sammenhold skal hjælpe os igennem krisen, mener flere tillidsrepræsentanter. 

30. marts 2020

Coronavirussen har vendt op og ned på samfundet de seneste uger, og det har ført til et væld af udfordringer og nye situationer ude på arbejdspladserne. Det kan flere tillidsrepræsentanter også mærke i deres daglige virke.

”Jeg får mange henvendelser for tiden, hvor mine kolleger føler sig usikre. Det er en ukendt hverdag, og der er mange ting, som man nemt kan føle sig usikker omkring. Hvordan man skal forholde sig til sygdomssymptomer, hvordan ens arbejdsopgaver skal angribes, og hvordan man får nødpasning til sine børn for eksempel,” fortæller Lone Smidt, der er social- og sundhedsassistent og fællestillidsrepræsentant i Nyborg Kommune. 

Hun oplever, at man lokalt i Nyborg på arbejdspladserne har fokus på at komme igennem den nuværende krise i fællesskab, og her har tillidsrepræsentanterne en særlig rolle:

”Selvom der måske lurer en bekymring under facaden, så er der en unik fællesskabsfølelse og kampgejst i det her fag. Det er bevægende og prisværdigt, og der har vi som tillidsrepræsentanter en særlig opgave i at fastholde den styrke. Vi skal lykkes i det her kaos, så vi skal ruste de kolleger, der står i fronten, til det,” siger Lone Smidt. 

Læs også: Ekspert om ældreplejen: Menneskelig kontakt skal komme før løsning af opgaverne  

Det handler om at holde gejsten oppe

I Nyborg står tillidsrepræsentanterne klar døgnet rundt til at hjælpe deres kolleger, og det kræver, at tillidsrepræsentanterne også står klar til at hjælpe hinanden på skæve tidspunkter. 

”Hvis en tillidsrepræsentant lokalt får et benspænd, så står vi andre klar, hvis der er behov for sparring og rådgivning. Det sikrer en hurtighed i forhold til medlemsservice, og det viser virkelig, at lokale fællesskaber på alle niveauer er vigtigt i en hverdag fyldt med kaos,” fortæller Lone Smidt. 

Lone Smidt bliver bakket op af sin kollega Charlotte Nakel, der er social- og sundhedsassistent og tillidsrepræsentant på Plejecenter Rosengården i Nyborg Kommune. Det er det samme stærke fællesskab, der gør sig gældende til demonstrationer og fællesmøder, som man skal trække på i en situation som denne, mener hun.

”Det handler om at holde gejsten oppe hos kollegerne og bevare roen. Jeg har været tillidsrepræsentant i 15 år, så jeg har en viden og en ballast, som gør mig rustet til det. Så jeg tænker også, at mine kolleger skal bruge mig, hvis der er det mindste. Jo før man kan tage stilling til udfordringerne i fællesskab, jo bedre. Det gælder her i krisen, men så sandelig også i den normale dagligdag,” siger Charlotte Nakel.

Læs også: Forsker: Flere plejeskandaler i vente efter Kongsgården

Skaber mere sammenhold

I en anden del af landet er budskabet det samme fra Helle Andreasen, der er social- og sundhedsassistent og tillidsrepræsentant i hjemmeplejen i Solrød Kommune. Hun oplever ligeledes, at hendes kolleger har spørgsmål om alt fra arbejdstider til børnepasning. 

”Jeg har kolleger, der siger til mig, at de har en skyldfølelse, fordi de er bange for at have smittet andre, selvom de måske slet ikke selv er smittede. Så sætter jeg mig med dem og får en god snak, så vi sammen kan løfte den opgave, vi står med, og skabe mere sammenhold,” siger Helle Andreasen. 

Hun fortæller, at der i Solrød Kommune bliver gjort en stor indsats, for at klæde blandt andet tillidsrepræsentanterne på til at håndtere den nye hverdag, så de kan finde rundt i de mange nye udmeldinger og retningslinjer, der hele tiden kommer. 

”Så jeg har lavet et ekstraordinært nyhedsbrev, jeg sender ud med nye informationer. I FOA Køge har vi også lavet en hotline, der dækker uden for åbningstiderne, så vi kan være der for kollegerne. Det er en ære for mig at være i fronten som tillidsrepræsentant, så mine kolleger skal endelig komme til mig, hvis der er det mindste, jeg kan hjælpe med,” siger Helle Andreasen.