Ny pædagogisk formand: Engagerede medlemmer giver mig et boost
Efter dagens kampvalg er Kim Henriksen ny formand for Pædagogisk Sektor i FOA. Han vil være synlig for medlemmerne og arbejde for at styrke både samarbejdet og relationerne.
08. oktober 2019
”Der er masser af nødder, der skal knækkes,” lyder det fra nu tidligere formand for Pædagogisk Sektor, Mogens Bech Madsen.
Han rækker en stor pose hasselnødder til Kim Henriksen, som fra i dag kan kalde sig pædagogisk sektorformand i FOA. Han vandt dagens kampvalg med 58 stemmer mod Mogens Bech Madsens 37 stemmer.
Kampvalget fandt sted på årsmødet i Pædagogisk Sektor i Odense. I alt var 97 personer stemmeberettigede, hvoraf to valgte at stemme blankt.
Joan Lindskov var den eneste, som stillede op som næstformand og fortsætter dermed på posten.
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid
Vil have bedre relationerDen nye formand for Pædagogisk Sektor er 48 år, er uddannet pædagogisk assistent og har i de seneste 11 år været pædagogisk sektorformand i FOA Herning.
En af hans mærkesager er bedre samarbejde og bedre relationer i FOA. De valgte i forbundshuset skal lytte til de faglige udvalg og de lokale sektorbestyrelser, mener han.
”Vi oplever, at der er langt fra forbundshuset til lokalområderne. Vi skal trække den lokale viden ind i forbundshuset og ind i forhandlingerne. Når vi eksempelvis oplever besparelser på lokal løndannelse i en kommune, så skal det ind på det centrale niveau,” siger han.
’Vi skal gøre os lækre’
Mere synlighed er ét af de punkter, som står øverst på Kim Henriksens dagsorden. Han vil arbejde for, at det pædagogiske formandskab bliver mere synligt på lokalt, regionalt og centralt niveau.
”Vi skal vise, at vi har fagpolitiske holdninger. Og nu skal det ikke misforstås – men vi er nødt til at gøre os lækre. Selv byde op til dans,” siger Kim Henriksen, der selv får et energiboost, når han møder aktive og engagerede medlemmer.
- Hvordan vil du få politikerne på Christiansborg og de store medier til at opdage dig?
”Jeg kan byde ind med mit engagement på vegne af medlemmerne. Jeg vil vise, at jeg er nysgerrig. Det gør jeg på lokalt plan i dag, og det vil jeg også gøre landspolitisk. Jeg har et dybt kendskab til medlemmers arbejdsområder og problematikker. Det tager jeg med mig.”
- Er du aktiv med dine pædagogiske holdninger på Twitter?
”Argh, ikke endnu – men det bliver jeg,” smiler Kim Henriksen.
Læs også: Coronaregler i dagtilbud: Sådan giver du børnene tryghed
Det vil formandskabet arbejde forSektoren vil i den kommende kongresperiode blandt andet arbejde for en styrkelse af kvaliteten på både dagtilbudsområdet og det specialiserede handicapområde. Alle faggrupper skal sikres et bredt udbud af kompetenceudvikling, uddannelse og efter-videreuddannelse, og de ufaglærte skal sikres en ret til en pædagogisk assistentuddannelse.
Mange af kommunerne er udfordret af, at det er svært at rekruttere og fastholde dagplejere. Ifølge sektoren er 35 procent af dagplejerne i dag over 55 år. Sektoren mener, at arbejdsvilkårene og uddannelse for dagplejere er afgørende for at løse den udfordring.
Et af de helt store debatemner på årsmødet var pædagogiske assistenter i ældreplejen. Her er der internt i FOA ikke enighed om overenskomster og aflønning. Sektoren ønsker en samlet overenskomst for den pædagogiske assistent, som dækker alle arbejdsområder, hvor den pædagogiske assistent ansættes.
”Det er en sag for både Social- og Sundhedssektoren og for Pædagogisk Sektor. Vi har brug for ro – ikke for interne kampe. Jeg tror, at tiden vil arbejde til fordel for de pædagogiske assistenter,” siger afgående sektorformand Mogens Bech Madsen.
Målprogrammet blev godkendt med et ændringsforslag, der betoner arbejdet til fordel for de medlemmer, der arbejder på skoleområdet. Målprogrammets punkter er:
1. Tilstrækkelige normeringer og gode arbejdsvilkår på det pædagogiske område.
2. At sikre at forudsætningerne er tilstede for, at alt pædagogisk personale på dagtilbudsområdet kan bruge deres kompetencer og arbejde med implementering og udførelse af den styrkede pædagogiske læreplan.
3. At vores medlemmer har et arbejde, hvor alle kompetencer bliver anvendt i opgaveløsningen, og hvor alle er sikret sparring, faglig kritik og udvikling i et stærkt arbejdsfællesskab. Hvor der er etableret en evalueringskultur, som alle medvirker til at opfylde og udvikle løbende.
4. At der i kommunerne er fokus på, hvad der skal til for at rekruttere og fastholde dagplejere – herunder at understøtte den lokale indsats for kvalitet, rekruttering og fastholdelse af dagplejen.
5. At der som fastsat i HB og på FOAs kongres arbejdes for at uddanne så mange som muligt – med særligt fokus på den pædagogiske assistentuddannelse.