Omsorgsmedhjælper har fået 81.000 kroner efter løntjek
Anne-Mette Rosendahl måtte gentagne gange klage til ledelsen for at få rettet sin løn. Efter et løntjek viste fejlene sig at være større end forventet.
21. oktober 2019
”Der er noget ravruskende galt”.
Det var den første tanke, Anne-Mette Rosendahl fik, da hun læste sin første lønseddel fra arbejdet som omsorgsmedhjælper i botilbuddet Drosthuset Frederiksværk tilbage i 2012. Hun kunne se, at der manglede tillæg for aftenvagter og helligdagsbetaling.
”Siden har jeg kæmpet i seks år om min løn. Uanset hvilken måned var der altid noget galt. Jeg havde kendskab til det med løn i forvejen, og derfor var det så frustrerende,” siger Anne-Mette Rosendahl, der tre år forinden havde deltaget i et lønkursus hos FOA.
”Jeg blev ved med at skubbe til min daværende leder, og det var som at gå mod en mur. Når hun endelig indberettede fejlene, tog det op til 11 måneder at få dem rettet,” siger Anne-Mette Rosendahl.
I frygt for at miste sit job undlod hun at gøre en sag ud af det og håbede i stedet på at kunne løse det internt.
”Jeg var utrolig glad for mit arbejde og følte, at jeg havde vundet i lotteriet, da jeg fik det dengang. Derfor fandt jeg mig måske i ret meget og tænkte, ’det går nok’.”
Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren
Nu eller aldrig”Sektorformanden i FOA Frederikssund, Annette Meller, tog mig med det samme seriøst og undersøgte min sag. Hun kunne se allerede på min første lønseddel, at den var helt gal,” siger Anne-Mette Rosendahl.
Ud over manglende ferietillæg og helligdagsbetaling havde Anne-Mette Rosendahl ikke fået sin erfaringsmæssige stigning efter to og fire års erfaring, hvilket hun ifølge overenskomsten er berettiget til. FOA Frederikssund valgte på den baggrund at starte en lønsag mod arbejdspladsen i marts 2019.
Jeg har kæmpet i seks år om min løn.
Anne-Mette Rosendahl
En overraskende sejr
Læs også: Cookies på fagbladetfoa.dk
”Jeg var glad for, at jeg sad ned, da Annette ringede til mig,” siger Anne-Mette Rosendahl om det øjeblik, hvor hun efter to måneders sagsforløb fik beskeden om det endelige resultat. 81.000 kroner i efterbetaling var mere, end hvad hun havde turde håbe på.”Jeg vidste godt, at jeg manglede nogle tillæg for erfaring, men jeg troede ikke, at det var så grelt. Jeg var mest opmærksom på de tillæg, jeg manglede for at arbejde om aftenen,” siger hun.
For Anne-Mette Rosendahl var glæden ikke kun et spørgsmål om penge.
”Det var en sejr i sig selv, at det ikke var mig, der var helt bimmelim i hovedet,” siger hun.
Bestyrelsesformand for Drosthuset Birgitte Jacobsen stod for lukningen af afdelingen i Frederiksværk, hvor Anne-Mette Rosendahl var ansat.
Hun beklager, at der ikke var orden i lønforholdene.
”Heldigvis er der efterfølgende rettet op på det, og Anne-Mette har fået sin berettigede løn.”