12 gode råd: Her er vejen til mindre tvang i psykiatrien
Hvad kræver kognitiv adfærdsterapi af dig som social- og sundhedsassistent og -hjælper? Og hvad kræver den af dig som leder? Her giver to ansatte fra Psykiatrisk Center Ballerup, social- og sundhedsassistent Martin Deleuran og udviklingschef Louise Bangsgaard, gode råd.
14. oktober 2019
Martin Deleurans råd til medarbejderne:
1. Vær rummelig
Forestil dig, at en patient bliver aggressiv og kaster en kande saftevand ind i væggen. I stedet for at tage patienten til gulv er det dna’et i den kognitive metode at stoppe op og spørge sig selv: Hvad er det, der ligger bag den her frustration? Vi skal møde mennesket bag vreden. Møde patienten i øjenhøjde.
2. Bak op
Nøglen til færre konflikter og voldelige udbrud er en tryg og forudsigelig hverdag for patienterne. Det kræver, at medarbejderstaben går i en fælles retning. Så: Støt op. Bak op. Også selvom du ikke altid er enig i de beslutninger, som kolleger eller ledelse træffer.
3. Udfold jer fysisk
Fysiske aktiviteter med patienterne er en af de centrale nøgler til at mindske tvang. Hvis relationen er god, har patienten mindre lyst til at slå – med mindre patienten er så psykotisk, at han ikke genkender behandleren.
4. Signalér ligeværd
Vi må aldrig glemme, at det jo er mig, der har nøglerne, om man så må sige. Jeg møder måske ind klokken 8, men jeg tager hjem igen klokken 16. Det kan patienterne ikke. Men jeg tilstræber at signalere ligeværd, og derfor har jeg for eksempel altid en patient t-shirt på, når vi spiller fodbold.
5. Sæt samarbejdet i centrum
Patientplanerne bliver, såfremt det er muligt, altid lavet i samarbejde med patienten. Fokus er: Hvad forventer patienten? Hvad forventer vi? Patientplanerne gør, at alle medarbejdere har en ens tilgang til patienterne, hvilket skaber tryghed.
6. Se patientens funktionsniveau
Hiv patienterne med ud at vaske op i køkkenet, vær med, når de børster tænder om morgenen. Hav i det hele taget fokus på ADL, Almindelig Daglig Livsførelse. Det kan være et afgørende pejlemærke i forhold til at forebygge, at konflikter opstår eller eskalerer.
7. Synlig ledelse
En troværdig og synlig ledelse er en forudsætning for, at du kan fungere som medarbejder. Jeg har prøvet det modsatte, og her fungerer intet. Som det er nu, er ledelsen vores klippe, når tvivlen opstår, og det er altafgørende.
8. Sæt handling bag
Sidst, men ikke mindst, er der sket en radikal kulturændring på min arbejdsplads i forhold til ikke kun at tale om at skabe øjenhøjde med patienterne. Min oplevelse er, at vi i den grad sætter handling bag. Men forvent at ændringerne tager tid.
Læs også: Suzanne fik PTSD: Jeg er blevet slået, sparket og forsøgt stranguleret
Louise Bangsgaards råd til ledelsen:
1. Samarbejde og involvering
Vi er gået forrest som ledelse, men hele tiden i samarbejde med medarbejderne. Det er dem, der har peget på, hvilke tiltag der har været nødvendige; flere fysiske aktiviteter, interventionsteams, fokus på patientplaner.
2. Evaluering
Vi er som ledelse mere ude på de enkelte afsnit og evaluerer hver enkelt episode. Et nyt tiltag er, at patienterne også er med til at evaluere.
3. Fokus på data
Vi følger konstant udviklingen, så vi kan sætte ind dér, hvor der er et behov. Indtil nu har der været et stort fokus på bæltefikseringer. Nu kigger vi meget på nær-ved-hændelser, altså fastholdelser der ikke endte i bæltefiksering. Hvad kan vi lære af dem?
4. Ressourcer
Dette er ikke så meget et tiltag, som det er en forudsætning for, at vi er kommet langt i Ballerup: Satspuljemidler. Vi ville ikke have kunnet lave vores kognitive skole eller interventionsteams uden penge. Hvis du vil det her, kræver det flere hænder og høj faglighed. Det er svært for mig at sige: Gør som os i Ballerup, hvis man ikke har ressourcerne.