Klumme: En æra slutter, og en ny kan begynde

Kampen for ordentlige kollektive trafiksystemer skal nærmest først til at begynde, skriver sektorformand i Teknik- og Servicesektoren, Reiner Burgwald. Malte Kristiansen

Privatiseringen og nedprioriteringen af busdriften og anden kollektiv trafik har skabt stor vækst i privatbilismen – med øget forurening til følge.

16. september 2019

Om kort tid siger vi farvel til næstformand i Teknik- og Servicesektoren Jan Nonboe, tjenestemand fra Aarhus Sporveje, tillidsmand og brancheformand i en halv menneskealder og i de seneste seks år næstformand i vores sektor. Han går på pension.

Jans faglige virke – og alt det han i øvrigt står for – er tæt knyttet til den kollektive trafik og faget som buschauffør. Og busdrift er en æra, som desværre i FOA-sammenhæng slutter med den manglende vilje til at stille kollektiv, offentligt drevet busdrift til rådighed for borgerne.

Med privatiseringen af landets busdrift har samfundet mistet god kollektiv trafik, og med Jans afgang mister sektoren og medlemmerne en dygtig tillidsmand, analytiker med politisk kant og en engageret kollega.

Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren 

Danmark har med privatiseringen og nedprioriteringen af busdriften samt misrøgt af DSB og forfejlede og vanvittigt dyre investeringer i skinnebårne trafiksystemer skabt så stor vækst i privatbilismen med øget forurening til følge, at vi som samfund er håbløst bagefter, og mange borgere er begrænset i deres bevægelsesfrihed.

En æra for FOA som aktiv medspiller i den kollektive trafik er på vej i remisen. Men kampen for ordentlige kollektive trafiksystemer skal nærmest først til at begynde.

Jan er også – i overført betydning – på vej i remisen, og pensionisttilværelsen tager snart sin begyndelse for ham. Vi ønsker held og lykke og takker inderligt for indsatsen.

Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.