7 gode råd: Sådan stimulerer du højt begavede børn i dagtilbud
Det er en udbredt misforståelse, at højt begavede børn skal bremses i deres læring, fordi de ellers kommer til at kede sig i skolen, siger psykolog. I guiden får du råd til at udfordre de børn, som kan være i risiko for at mistrives, fordi de ikke bliver udfordret.
12. september 2019
1. Lad barnet lege med det, som er spændende
En del højt begavede børn kan gå meget i dybden med et emne - også emner, der ikke er sædvanlige for aldersgruppen - så de eksempelvis ved ALT om dinosaurer. Lad barnet udforske sin passion og leve sig ind i det, men prøv også at guide barnet til at lade andre børn være med i legen, selvom de ikke ved lige så meget om emnet og måske kalder en Diplodocus for det mere mundrette ‘Langhals’.
2. Lad udfordrende legetøj være tilgængeligt
Hav eksempelvis puslespil på ‘børnehave-niveau’ liggende i vuggestuen eller hos dagplejeren og tilbyd det til de børn, som interesserer sig for det, så de hele tiden bliver udfordret på det niveau, de lærer på – uanset om det er helt anderledes, end hvad man kan forvente af alderen.
3. Tal med barnet
Højt begavede børn er typisk engagerede og viser stor interesse for forskellige emner. Især i børnehavealderen vil de være gode til selv at udtrykke, hvad de interesserer sig for, og hvor de søger stimuli.
4. Lad barnet lære sig at læse/lege med bogstaver, hvis interessen er derNogle børn lærer at læse af sig selv. Andre er påfaldende interesserede i tal og bogstaver langt tidligere end normalt. Er det tilfældet, så lad dem lege med bogstaver og læse små ord. Giv dem også mulighed for at lege med mere avanceret legetøj, sværere spil og andet, man tænker passer til ældre børn.
Det er en udbredt misforståelse, at de højt begavede børn skal bremses i deres læring, fordi de ellers kommer til at kede sig i skolen – og fordi der er andet, som er vigtigere, at de lærer i børnehaveårene. Alle børn har glæde af succesoplevelser, og succeserne giver kræfter til at lære mere af det, som er svært.
5. Vis barnet, at det er okay at fejle
Mange højtbegavede børn har både en tidligt udviklet sans for humor – og en (lidt for) veludviklet perfektionisme. Derfor er det godt at vise, at det er okay at fejle, og at man kan grine af sig selv og samtidig lære af det.
6. Vær opmærksom på, at barnet ikke nødvendigvis er modent
Modenhed følger ikke med begavelsen, og særligt de allerhøjst begavede er asynkrone. Det betyder, at et barn kan lære sig selv at læse, men ikke magter at tage tøj på eller vente på tur eller andre ‘banale’ opgaver, som de fleste børnehavebørn mestrer. Det kan være meget vanskeligt for barnet, da det med sit hoved måske sagtens kan forstå, at det for eksempel skal sidde stille til morgensamling, men den treårige krop kan bare ikke. Det kan give indre dilemmaer, som barnet ikke nødvendigvis kan sætte ord på.
7. Saml de højtbegavede børnIdentificerer I flere højtbegavede børn i samme dagtilbud, vil det være en fordel at samle dem på samme stue, så de oplever ikke at være så anderledes. De kan eksempelvis også dykke ned i emner sammen og finde viden.
Kilder: Pia Ryding, forfatter til bogen ‘Højt begavede børn i dagtilbud – find dem og udfordr dem’ og psykolog Ole Kyed.