Ansatte på jobcenter lovet isbar, hvis syge borgere blev raskmeldte
Helsingør Kommune er kommet i modvind efter en konkurrence, hvor sagsbehandlere ville få en isbar, hvis antallet af sygedagpenge-sager blevet mindsket.
Af
Mette Boysen
02. juli 2019
Opdateret 5.7.2019
En isbar ventede sagsbehandlerne i Helsingør Kommune, hvis de kunne nedbringe antallet af sygedagpengesager og jobafklaringsforløb. Det skriver TV2.
Helt præcist skulle sagsbehandlerne lægge en bold i en kurv, hver gang de havde raskmeldt eller afklaret en borger til ressourceforløb.
Af en redegørelse til Socialudvalget og byrådet i Helsingør Kommune, som centerchef for Job og Uddannelse, Kristjan Gundsø Jensen, har skrevet, står der:
“Hvis teamet kom ned på 530 sygedagpengesager og 195 jobafklaringsforløb inden d. 4. juli klokken 14, ville præmien være en isbar.”
Læs også: Praktiserende læge: Jobcentres sagsbehandling gør patienter mere syge
FOA: Hovedrystende vanvittigtDen form for konkurrence chokerer Mona Striib, forbundsformand hos FOA:
“Det er hovedrystende vanvittigt. Hvilket menneskesyn ligger der bag ved, at man kan nærme sig en situation, hvor man konkurrerer om en isbar. Det må være den kvalitative faglige vurdering, der er afgørende for, hvorvidt folk skal i ressourceforløb, i fleksjob eller i virkeligheden er blevet raske,” siger Mona Striib.
I redegørelsen står der yderligere, at kommunen tidligere har fejret, at 50 procent flygtninge var kommet i arbejde. Kommunen erkender, at sygedagpengeområdet har en helt anden karakter, der gør, at man skal være langt mere varsom med den type tiltag.
Borgmester: Uheldig konkurrence
Mona Striib er understreger, at man gerne må fejre sine succeser, hvis det lykkes at opnå gode resultater:
“Men det her er en meget uheldig formulering. Og man presser sagsbehandlerne på deres faglighed,” siger hun.
Borgmester Benedikte Kiær (K) ærgrer sig på sin Facebook-væg også over konkurrenceelementet:
“Der er ingen tvivl om, at ordet konkurrence er særdeles uheldigt - og jeg mener, at man sagtens kan finde en anden måde at motivere sine medarbejdere på end at stille en isbar på højkant. Jeg er derfor tilfreds med, at “konkurrencen” er afblæst,” skriver Benedikte Kiær.
Lovgivning overholdt
Både redegørelsen og Benedikte Kiær lægger vægt på, at lovgivningen i konkurrenceperioden har været overholdt.
“Fokus har været på at få tempoet i vejret og komme gennem sagsstammerne, så borgerne ikke skal vente på at få deres sagerne behandlet og afgjort. Brugen af isbaren som en gulerod for at få flere sager behandlet hurtigere er uheldig - og det gør man ikke igen,” skriver Benedikte Kiær.
Hun tilføjer, at hun er blevet opfordret til at fyre medarbejdere, men det kommer ikke til at ske, forsikrer hun:
“Man fyrer ikke mennesker, fordi de har begået en fejl! Og det uheldige tiltag er ikke gået ud over borgerne,” skriver Benedikte Kiær.
Opdatering: Helsingør Kommune har siden artiklen udkom sagt, at de vil gennemgå alle de sager, der er blevet vurderet, mens isbar-konkurrencen stod på.