Syv råd: Sådan får du en god samtale med chefen
En medarbejderudviklingssamtale kan bringe større arbejdsglæde, hvis den bruges rigtigt. Få gode råd til, hvordan man gennemfører den gode MUS-samtale.
09. maj 2019
Mange – både medarbejdere og ledere – opfatter den årlige medarbejderudviklingssamtale som spild af tid. Men faktisk kan MUS-samtalen bringe mere arbejdsglæde, hvis den bruges rigtigt, forklarer chefkonsulent i FOA HR Anette Buus Rosholm.
For det første er det vigtigt at gøre sig klart, hvad formålet med en medarbejderudviklingssamtale egentlig er og ikke er. I den forbindelse understreger Anette Buus Rosholm, at MUS-samtalen ikke bør udvikle sig til en samtale om eventuel fravær på grund af sygdom eller problematisk adfærd.
"En MUS-samtale er en planlagt, forberedt og fremadrettet samtale om medarbejderens job og samspillet mellem medarbejderen og resten af afdelingen og organisationen. Samtalen må aldrig udvikle sig til tjenstlig påtale, problemsamtale eller arbejdsinstrukssamtale," siger Anette Buus Rosholm.
For at få en god MUS-samtale er det især vigtigt at finde frem til, hvad der giver dig energi på jobbet og få eventuelle løsninger ført ud i livet.
"Sørg for, at du og din leder får aftalt, hvem der gør hvad i forhold til at føre eventuelle ændringer ud i livet. Hvis lederen ikke påtager sig sin del af ansvaret, må du indkalde til en ny snak," tilføjer hun.
Læs syv råd til en bedre MUS-samtale:
1. Find frem til, hvad der er det vigtigste for dig at få talt med din leder om. Hvad giver dig energi? Hvordan fungerer samarbejdet med kollegerne og din chef? På hvilke områder vil du gerne blive bedre til at løse dine opgaver? Hvis du savner input, så spørg din leder, om I har MUS-materialer på jeres arbejdsplads eller søg på nettet.
2. Fortæl din leder på forhånd, hvilke emner du gerne vil have på dagsordenen. Spørg din leder om, hvilke emner hun gerne vil drøfte. Så har du bedre muligheder for at forberede dig.
3. Vær med til at sikre uforstyrret tid til samtalen med din leder. Vær til stede og hav fokus på, hvad du gerne vil nå at dele.
4. Betragt samtalen som en mulighed for at give din leder et indblik i eventuelle problemer eller udfordringer, som hun kan hjælpe dig med at håndtere.
5. Efterspørg aftaler om handling på de punkter, der betyder mest for dig.
6. Sørg for at afslutte samtalen ved at gentage de konklusioner eller aftaler, som I er nået frem til. Vær obs på, om de er klare og konkrete. Aftal, hvad du har ansvaret for, og hvad din leder har ansvaret for. Og tilbyd at skrive aftalerne ned.
7. Hold fast i jeres aftaler. Før din del af aftalerne ud i livet og følg op på, om din leder gør det samme.
Kilde: Chefkonsulent Anette Buus Rosholm, FOA HR