Ny teknologi på jobbet: Sådan blev skepsis til begejstring

Ny teknologi kræver ny viden. I Struer er teknisk serviceleder Niels Krabbe (tv.) selv dykket ned i de nye kaldesystemer og opdaterer gerne sin kollega Freddy Kristensen. Jørgen True

I Struer var de tekniske serviceledere trætte af udsigten til forandringer. Men nu er de glade for at arbejde i teams, hvor de blandt andet hjælper hinanden med at forstå ny teknologi.

20. maj 2019

En alarm lyder på teknisk serviceleder Niels Krabbes telefon længe efter, han er taget hjem fra arbejde. 

Læs også: Virtuel reality-briller bringer 94-årig på tur i parken

Han får beskeden, fordi der har været et læk på et vandrør, og han må køre op på sin arbejdsplads, Plejehjemmet Vestcenter Kilen i Struer for at standse skaden. Niels Krabbe skal i sit job i dag være mere fleksibel end tidligere, men han synes, at den teknologiske udvikling gør hans arbejde interessant, fordi han skal gøre sig umage for at følge med.

“Det sker tit, at vi får et nyt system, som skal installeres eller justeres, og vi skal selv finde ud af, hvordan vi får det til at fungere. Vi skal konstant være forandringsparate,” siger han.

Ville pakke mine ting 

I 2012 blev alle tekniske serviceledere i Struer Kommune opsagt fra de enkelte institutioner og i stedet ansat under Teknisk Drift og Anlæg i kommunen. Alle servicelederne skulle nu samles i teams. 

Læs også: Cookies på fagbladetfoa.dk

Teknisk serviceleder Freddy Kristensen, der hovedsageligt er på Humlum skole og Humlum plejehjem i Struer, var mere end skeptisk. 

“Jeg var klar til at pakke mine ting og gå. Jeg frygtede, at det tillidsforhold, jeg har til den skole, jeg arbejder på, ville forsvinde,” siger han.

Mærker tillid og frihed

Læs også: Quiz: Kan du dit fagblad

Men både han og den lige så skeptiske Niels Krabbe endte med at ændre holdning.

“Det handler meget om, hvordan man selv møder forandringer, men det er også fordi, vores ledelse er god og viser tillid til os,” siger Freddy Kristensen.

De tekniske serviceledere har siden den strukturelle omlægning fået et bedre sammenhold både socialt og fagligt.

“Jeg er dykket meget ned i teknologien bag kalde-systemerne. Derfor slår Freddy tit vejen forbi mig, hvis der er noget, han skal opdateres på. På den måde udnytter vi hinandens kompetencer,” siger Niels Krabbe.