Sådan blev faglig kritik hverdag på aktivitetscenter

Malene Baun (tv) og Susanne Bertelsen støtter og sparrer ofte med hinanden i det daglige arbejde med borgerne på Ølgod Aktivitetscenter. Som her, hvor de er gået sammen ind for at tale med Elly Nielsen. Jørgen True

'Sig det højt’ er mottoet på Ølgod Aktivitetscenter. For arbejdsmiljø og faglighed tager skade, hvis ting ties ihjel, er erfaringen hos de ansatte.

15. maj 2019

Susanne Bertelsen henvender sig til en kollega  og spørger: “Hvorfor flytter du borgeren manuelt, når vi nu har adgang til løfteredskaber, der skåner din ryg?” 

Susanne Bertelsen er social- og sundhedsassistent på Ølgod Aktivitetscenter, og det sker tit, at hun giver eller får faglig kritik. Det er blevet en del af hverdagen at sige tingene højt.

“Det er gennem dialog, at vi udvikler os fagligt. Der er jo ingen, der siger noget for at tryne. Tværtimod. Kritik er med til at løfte hele arbejdspladsen, og skabe nærvær og ordentlighed,” siger hun.

Det kan lyde ligetil, men det har krævet en målrettet indsats at gøre plads til faglig kritik i Ølgod. Blandt andet er der indført træffetidsmøder hver onsdag, hvor udvalgte borgere debatteres på tværs af faggrupper. Det sikrer, at problemer vendes konstruktivt og understøtter sammenhold og fælles visioner.

Samspil på tværs

Sammenhold er afgørende for, at vi kan give  og få faglig kritik, vurderer Malene Baun, der også er social- og sundhedsassistent på centret. 

"Førhen holdt vi vores utilfredshed og faglige udfordringer i små grupper. Nu tager vi ting op på møder i et fælles forum og prøver at undgå sladder i skyllerummet. Når tingene er sat i ramme på den måde, er det lettere at sige noget, uden det bliver personligt.”

Det er desuden til enhver tid muligt gå til teamlederen og bede om tid til at vende en faglig udfordring. De uformelle møder prioriteres højt og noteres som ‘skal-opgaver’. De er især relevante på tværs af vagtlag.

Vi trækker også på hinandens fagligheder i det daglige, siger Malene Baun.

“Hvis jeg har svært ved at få en borger til prøve et nyt hjælpemiddel, kan jeg finde på at kalde på en kollega. Ofte har hun en anden tilgang, som måske kan motivere borgeren. Og så undgår jeg at være den, der presser på, og kan som kontaktperson bevare min gode relation til borgeren.”

'Pyt-knappen'

Både Susanne Bertelsen og Malene Baun har erfaret, at faglig kritik har ringe vilkår i et stresset miljø. De ser det derfor som en stor hjælp, at der på centret er lavet retningslinjer for, hvilke opgaver der annulleres, når der er underbemandet.

“Det fjerner den dårlige samvittighed – som er den, der giver stress – og forhindrer, at vi kommer til at bide af hinanden i forhold til opgaver, vi ikke har en chance for at nå at løse,” siger Susanne Bertelsen.

Et andet værktøj til at forebygge konflikt er at overveje sin kritik nøje. Er det for eksempel vigtigt at sige til en kollega, at hun sætter kopperne forkert i opvaskemaskinen? 

“Det er nok mest af alt mit behov med de kopper. Så i den situation trykker jeg på min mentale ‘pyt-knap’ og lader være med at kommentere det,” siger Susanne Bertelsen.