Pædagogmedhjælper: Kun tid til et hurtigt kram

Især eftermiddagene er travle for pædagogmedhjælper Pia Malene Poulsen og hendes kollegaer. Flere af de voksne, der er mødt tidligt, har fri eller holder pause, men det samme antal børn skal hjælpes i tøjet, trøstes hvis de slår sig, have skiftet blev eller have hjælp til at løse konflikter. Heidi Lundsgaard

Ofte står personalet på daginstitutionen Mælkevejen i Kerteminde alene med op mod 60 børn på legepladsen.

13. maj 2019

Klokken er omkring 12, og børn i flyverdragter myldrer ud på den store legeplads med gyngestativ, sandkasse og boldbane. To voksne går rundt og forsøger at vise børnene, at de er der, hvis der er behov.

Middagstiden er normalt et hektisk tidspunkt i daginstitutionen Mælkevejen i Langeskov ved Kerteminde. Pauser skal afvikles, og ofte er der kun to voksne til 60 børnehavebørn på legepladsen – og indimellem kun en, hvis et barn eksempelvis skal have tør ble.

Læs også: Alenearbejde forringer omsorgen for børnene

‘Vi agerer gårdvagter’

“Med så få voksne kan vi ikke være nok til stede omkring børnene, når de har behov for det. Vi er på en måde reduceret til at agere gårdvagter,” siger pædagogmedhjælper Pia Malene Poulsen.

Hun er fast medarbejder på en stue med 25 børn og 2,5 voksne. Om formiddagen, hvor der typisk er planlagte aktiviteter, er de tre voksne. I ydertimerne er de to per stue, og fra 12 til 14 er der planlagt ‘udetid’, hvor der for det meste er fri leg.

“Det er utilfredsstillende rent fagligt, for der er lange perioder i løbet af en dag, hvor jeg ikke har tid til at være ordentlig nærværende,” siger Pia Malene Poulsen og tilføjer:

“Jeg ville ønske, at der var mulighed for at spille bold eller måske læse en bog med et barn i løbet af eftermiddagen. Nu er der kun lige tid til et hurtigt kram, hvis et barn kommer hen og har brug for det.”

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

Normering under gennemsnittet

Hendes kollega Tanja Juul bakker op:

“Nogle dage går jeg hjem fra arbejde og er i tvivl, om et bestemt barn fra min stue overhovedet har været der. Jeg har ikke haft tid til at se eller tale med barnet i løbet af dagen. Det gør mig ked af det,” forklarer den pædagogiske assistent.

Den daglige leder Peter Slifsgaard erkender udfordringerne.

“Vi har fordybende moduler og arbejder med de pædagogiske læreplaner om formiddagen, hvor bemandingen er bedst. Det giver nogle udfordringer om eftermiddagen, men vi forsøger hele tiden med småjusteringer,” siger Peter Slifsgaard og tilføjer, at normeringerne i kommunen er under landsgennemsnittet.