Alenearbejde forringer omsorgen for børnene

Pædagogmedhjælper Pia Malene Poulsen arbejder på Mælkevejen i Langeskov og oplever indimellem at være alene med op mod 60 børnehavebørn på legepladsen. ”Der er lange perioder i løbet af en dag, hvor jeg ikke har tid til at være ordentlig nærværende,” siger hun. Heidi Lundsgaard

Knap syv ud af 10 pædagogiske medarbejdere er ofte alene med en børnegruppe på stuen eller legepladsen. Ifølge en psykolog kan for lidt voksenkontakt i daginstitutionen skade børnene langt ind i skolealderen.

13. maj 2019

Personalet i landets daginstitutioner har ofte så travlt, at de ikke har tid til at trøste, løse konflikter eller opmuntre et barn. Det viser en undersøgelse blandt FOAs medlemmer på det pædagogiske område samt daginstitutionsledere.

Undersøgelsen viser en tydelig sammenhæng mellem alenearbejde og manglende tid til omsorg. Blandt de medarbejdere, der har alenearbejde, ser 61 procent ofte tegn på manglende omsorg. Blandt dem, der ikke har alenearbejde, er andelen 34 procent.

I alt har 69 procent dagligt alenearbejde – enten skemalagt eller på grund af sygdom – eller er alene på legepladsen med mindst fem børn. Hver tredje svarer, at de enten selv eller en kollega jævnligt er på legepladsen alene i en halv time eller mere.

Læs også: Pædagogmedhjælper: Kun tid til et hurtigt kram

Går ud over børnene

Det skemalagte alenearbejde er især om morgenen og sidst på eftermiddagen. Her har to ud af tre institutioner en enkelt medarbejder på hele institutionen, mens 58 procent har skemalagt alenearbejde om morgenen. I snit har en institution alenearbejde i 46 minutter dagligt.

Ifølge psykolog og klinisk specialist i børn og unge Rikke Yde Tordrup kan for lidt voksenkontakt i daginstitutionerne trække spor langt ind i skolealderen.

”Børn har brug for en voksen tæt på for at kunne udvikle en tilknytning til dem – ellers bliver de uden for pædagogisk rækkevidde. Det oplever jeg med børn i indskolingen, som har svært ved at regulere sig selv til ro eller sætte sig i andres sted,” siger hun.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

KL: Tallene gør indtryk

Pædagogisk sektorformand i FOA Mogens Bech Madsen opfordrer kommunerne til at sikre den rette normering.

”Mulighederne for at leve op til intentionerne i dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan ryger, hvis der ikke er hænder nok. Derfor må kommunerne finde midlerne til at løse den udfordring,” siger han.

Formanden for KL’s løn- og personaleudvalg Michael Ziegler vil drøfte med regeringen, om der kan bruges flere penge på børneområdet.

”Det gør stort indtryk på mig, når personalet oplever, at de ikke kan udføre deres job ordentligt. Det handler om normering, men også om, hvordan man organiserer dagen, om tydelig ledelse og klar støtte fra forvaltningen,” skriver han i en mail.