Særlig korpsånd hersker på institution for udsatte
Kofoeds Skole inspirerer de svage og udsatte til at få et bedre liv. Ikke mindst fordi de ansatte er gode til at arbejde sammen på tværs af faggrupper. FOA og Djøf håber, det gode eksempel kan påvirke politikerne.
Af
Morten Bruun
08. marts 2019
”Det seneste år er der sket en masse forandringer her på stedet. Vi fik 50 millioner kroner fra AP Møller Fonden og Realdania og har bygget om og udvidet med nye aktiviteter og butikker. Det har været meget turbulent og udfordrende, og mange af os har fået nye arbejdsopgaver.”
Sådan lød det, da Dorthe Pedersen i går holdt en pause fra sit job på Kofoeds Skole i København for at fortælle to særlige gæster – forbundsformændene Mona Striib fra FOA og Henning Thiesen fra Djøf – hvordan arbejdspladsen har formået at håndtere de seneste års forandringer på skolen.
Fællesskab og korpsånd
Som tillidsrepræsentant i FOA for 25 værkstedsansatte har Dorthe Pedersen haft en central rolle i det forløb. Sammen med personalechefen og en pædagogisk konsulent var hun tovholder i en proces, der favnede hele arbejdspladsen og i en periode på halvandet år spændte over alt fra undervisning til fælles oplevelser og samtaler.
”Formålet var at etablere en fællesskabsfølelse. En korpsånd. Og det lykkedes. Vi bekymrer os ikke kun om vores eget lille værksted,” forklarede Dorthe Pedersen og blev suppleret af Djøf’ernes tillidsrepræsentant Bente Kasmer.
”I alle vores aktiviteter var vi meget omhyggelige med at mikse hinanden på kryds og tværs, fordi vi netop arbejder på kryds og tværs,” forklarede hun.
Kofoeds Skole har i mere end 90 år taget hånd om de mest skrøbelige, udsatte, tørstige og ensomme i vores samfund. Og et konkret eksempel på personalets arbejdsfællesskab er den 3-meter-regel, de opererer efter.
”Som medarbejder skal vi reagere, hvis der sker noget inden for tre meter. Hvis jeg for eksempel går forbi en elev, der sidder og ryger en joint, skal jeg tage ansvar og reagere i stedet for bare at tænke, at det ikke er min elev,” sagde Dorthe Pedersen.
Vi skal spamme politikerne
Det var præcis den historie, Mona Striib og Henning Thiesen gerne ville høre. De to fagforbund har nemlig givet hinanden hånd på at påvirke politikerne til at tænke sig bedre om, når de gennemfører reformer, der rammer de offentlige arbejdspladser.
Frem mod det kommende folketingsvalg vil de to formænd igen og igen gentage deres mantra om, at vi – uanset uddannelse, rolle og funktion – er sammen om at løse samfundsopgaverne. Og turen til Kofoeds Skole var det første af de tre besøg på arbejdspladser, som de to formænd vil gennemføre før valget for at hente ammunition til opgøret med meningsløse reformer.
”Det vi har set her, falder lige ned i vores dagsorden. I stedet for at værne om jer selv bruger I jeres fagligheder på tværs og koncentrerer jer ikke kun om jeres egne ting,” sagde Mona Striib, da de to forbundsformænd efter en rundtur på skolen mødtes med en flok af de ansatte.
De forestiller sig selv, at bedre ledelse, mere fornuftig styring, mere samarbejde og mindre bureaukrati vil være opskriften på, hvordan faggrupperne i fællesskab kan give borgerne den bedste hjælp og støtte.
”Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at vi hjælper hinanden med at få lovgiverne til at forstå det her. Vi skal stå i kø for at komme i samråd og få foretræde for udvalgene og spamme politikerne med de tåbeligheder, vi oplever. Hver gang vi ser en udfordring, skal vi forsøge at få det ændret,” sagde Mona Striib.
Kofoeds Skole i København har årligt kontakt med 3.500 borgere og bespiser hver dag 300 mennesker. Skolen har også afdelinger i Aarhus, Aalborg og Nuuk og har etableret samarbejde med skoler i Øst- og Mellemeuropa.