Psykolog: Alle bør have viden om borgerne
Rengørings- og køkkenpersonale skal tættere på pædagogisk praksis, mener organisationspsykolog.
21. november 2018
På arbejdspladser med psykisk syge borgere bør alle faggrupper – også servicepersonalet – have viden om, hvordan man arbejder socialpædagogisk.
Det mener organisationspsykolog Jacob Thorsen, der underviser i borgerkontakt på blandt andet bosteder.
“De ansattes funktioner er ikke ens, men de har et fælles mål. Derfor bør man lave beskrivelser af faggruppernes forskellige socialpædagogiske opgaver. Så bliver det tydeligt, at man kan være socialfaglig på mange måder og med forskellige udgangspunkter,” siger han.
Hvis en af borgerne har det bedst med at tale med rengøringsassistenten, så må vi bytte rundt på opgaverne.
Botilbudsleder, Gitte Mikkelsen.
Bytter rundt på opgaverne
Østergården, et bosted for psykisk syge i Rude ved Slagelse, er et af de steder, hvor alle faggrupper deltager i det pædagogiske arbejde.Her har ledelsen gennem en årrække arbejdet med at nedbryde hierarkiet blandt medarbejderne, og som det første tiltag afskaffede de uniformerne.
“Det er stadig mig, der leder, social- og sundhedsassistenten, der giver medicin, og køkkenpersonalet, der laver mad, men vores fælles fokus er borgerne. Hvis en af borgerne har det bedst med at tale med rengøringsassistenten, så må vi bytte rundt på opgaverne eller lade noget vente,” siger botilbudsleder Gitte Markussen.
I 2008, hvor personalet var på kursus i recovery, stod Gitte Markussen fast på, at serviceteamet også skulle med på kurset, som blev tilpasset deres faglige baggrund.
“Deres opgaver ændrede sig fra kun servicering til også pædagogisk arbejde, og derfor skulle de selvfølgelig også have undervisning i den måde at arbejde på,” siger hun.
I dag er alle ansatte på Østergården på kurser i konflikthåndtering, etik, frigørelsesteknikker og førstehjælp.