7 råd: Sådan guider du borgere efter behandlingsskader

Fra 1. juli 2018 kan danskere få erstatning for en række skader, der ikke tidligere blev dækket. En lovændring i klage- og erstatningsloven betyder, at al sundhedsfaglig behandling, der er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller dennes medhjælp, er dækket, uanset hvor behandlingen foregår. Jørgen Stamp

Borgere kan få erstatning for behandlingsskader efter lovændring. Som sundhedsansat har du pligt til at informere.

17. januar 2019

Siden 1. juli 2018 har danskere kunnet få erstatning for en række skader, der ikke tidligere blev dækket. Al sundhedsfaglig behandling, der er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller dennes medhjælp, er dækket, uanset hvor behandlingen foregår. 

Chefkonsulent i Patienterstatningen Peter Jakobsen giver her 7 råd og regler, du som sundhedsmedarbejder bør kende til.

1. Pligt til at informere

Vær opmærksom på, at alle autoriserede sundhedspersoner efter de nye regler har pligt til at informere borgere om muligheden for at få erstatning, hvis der sker skader i forbindelse med sundhedsfaglig behandling eller pleje.

Læs også: Suzanne fik PTSD: Jeg er blevet slået, sparket og forsøgt stranguleret

2. Erstatning 

Borgere kan for eksempel få erstatning for fejlmedicinering, utilstrækkelig sårpleje, forsinket handling på klare sygdomstegn og skader i forbindelse med genoptræning.

3. Få en plan

Få ledelsen på din arbejdsplads til at lave en plan for, hvad I skal gøre, hvis I tror, der er sket en skade. 

4. Tal om jeres ansvar

Tal om jeres ansvar, og hvad I skal gøre, hvis der sker skader, for eksempel på personalemøder. Og fortæl det til nye kolleger, så alle ved det.

5. Klar kommunikation til borgere

Sørg for at have materiale om erstatningsmuligheden liggende, så I kan give det til borgere. 

Læs også: Trods utryghed og vold var det først efter drab, at tilsyn greb ind

6. Hjælp med at anmelde

Hjælp borgeren eller de pårørende med at anmelde skaden. Eller henvis dem til Patienterstatningen, der også kan hjælpe.

7. Arbejdspladsen er part

Frygt ikke, at det har konsekvenser for dig, at der anmeldes en skade. Patienterstatningen anser arbejdspladsen som part i sagen, aldrig den ansatte.

Kilde: Peter Jakobsen, chefkonsulent i Patienterstatningen.