Vælg mærkevarerne fra og spar penge

Mærkevarer får ofte tæv i test af butikkernes egne mærker. Går du efter testvinderne, sparer du penge og får tilmed bedre kvalitet.
26. september 2018
Coops Classic cola fik seks stjerner, mens Coca Cola fik fire i en test i Søndagsavisen. Classic kostede 3,25 kroner, og Coca Cola kostede 8,00 kroner for en tredjedel liter. Medier som Søndagsavisen, Forbrugerrådets Tænk og Politiken tester dagligvarer.
Læs også: Kim sparer 27.000 kroner med madplan
Michael René har i over 15 år smagstestet for dem. Han er kandidat i fødevarevidenskab, lektor ved Københavns Professionshøjskole og sensoriker. Det vil sige, at han vurderer madkvalitet og smag med sanserne.“Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen. Jeg sidder ofte og måber, når de afslører kilopriserne. Læser man testene og prøver vinderne, er der mange penge at spare,” siger han.
Matcher på smag og kvalitet
“Med testvinderen er man sikker på at få den bedste smagsoplevelse indenfor produktets kategori. Så kan man læse indholdsdeklarationen og vælge efter sin egen etik og livsfilosofi med kriterier som økologi, dyrevelfærd og allergi,” siger Michael René.Testene viser tit, at der er lige så meget kød, frugt eller kakao i billigere mærker som i mærkevarerne. Jesper Frederiksen, leder af Brand Management i Coop, forklarer det sådan:
Læs også: Prut løs: Der er nemme penge at spare
“Vi er store og har købekraft, så vi kan udfordre de internationale producenter. Vi kigger på brands og på, hvad forbrugerne vil have. Så går vi ud i markedet og finder nogen, der kan producere det til os. Vi kan sælge vores egne produkter billigere, fordi vi ikke har de samme udgifter til markedsføring som mærkevarerne. Og vi kan selv bestemme, hvor på hylderne for eksempel Änglamark skal stå.”Coop har 8-9.000 såkaldte private labelvarer.