Sådan sparer paramediciner afgørende minutter

Mindre bøvl med papir og hurtigere udrykninger er blandt gevinsterne ved, at paramediciner Heinrich Larsen og hans kolleger i dag bruger en app frem for en papirmanual på 17 sider til at finde vej til det rette hospital. Jørgen True

Paramediciner Heinrich Larsen og hans kolleger kan nu komme hurtigere frem med patienter. En app letter arbejdspresset og giver bedre overblik.

12. september 2018

Når den 44-årige paramediciner Heinrich Larsen bliver kaldt ud til en alvorlig trafikulykke et sted på Sjælland, kan han koncentrere sig om det væsentlige: At redde folks liv. 

Han behøver ikke længere at stå midt i en trafikulykke og bruge energi på at spekulere over, hvor på Sjælland han skal køre ambulancen hen lige om lidt. 

Læs også: Hurtigere hjælp med app

“Som redder bruger man utrolig mange mentale ressourcer på at stoppe en blødning eller på at behandle et hjertestop. Og før skulle jeg oveni også lige huske på ‘hvor er jeg?’ Det var et kæmpe stressmoment,” siger han. 

“Hvis jeg kørte akutbilen i 4733 Tappernøje midt på Sjælland, kunne jeg holde ved  et kryds: Kørte jeg til venstre, var det mod Køge, mod syd ville det være mod Nykøbing Falster, og mod vest ville det  være til Slagelse. Så jeg stod med et dilemma i en livstruende situation: Står jeg på den eller den adresse, og hvilket sygehus skal jeg køre til?” fortæller Heinrich Larsen. 

Det dilemma har han og resten af ambulancepersonalet i Region Sjælland i dag overladt til teknologien: Ved hjælp af få klik og ud fra ambulancens præcise lokation via en gps fortæller  appen, hvilket hospital det er lettest og hurtigst at køre til.

Appen fungerer, selvom der ikke er adgang til data, og den ajourføres jævnligt med opdateringer. 

Forbedret arbejdsmiljø

Det sparer livsvigtig tid for patienterne, og samtidig har det forbedret de ansattes arbejdsmiljø.

“Selv mine børn på otte år kan klare det her. Vi er gået fra et utroligt komplekst system til noget, der er såre simpelt. Det er en kæmpe gevinst,” siger han om den nye app. 

Læs også: Paramedicinere vinder pris for livsvigtig app - og deler den gratis

Også for kollegerne på vagtcentralen betyder den nye app en lettelse af arbejdsbyrden. Før i tiden var det ofte dem, der måtte hjælpe, når ambulancepersonalet i en presset situation ikke præcist vidste, hvor på Sjælland de befandt sig. 

Omkring 2.000 gange årligt måtte Heinrich og kollegerne ringe og bede om hjælp. 

“Den tid, de brugte på de opkald, kan de nu bruge på at hjælpe borgere, der ringer 112,” siger Heinrich Larsen.