Klumme: Tvang er skidt for samarbejdet

"I FOA er vi bekymrede for, at pligten til at indskrive sit barn vil være en barriere for et godt samarbejde mellem familie og dagtilbud", skriver sektorformand Mogens Bech Madsen.  Jørgen True

Det er FOAs opfattelse, at intentionerne i lovforslaget kunne indfries for børn, der indskrives under normale betingelser i dagtilbud.

03. september 2018

Aftalen om obligatoriske læringstilbud til etårige er rettet mod børn i udsatte boligområder. Hvis partierne bag aftalen mener, at det skal være en pligt at indskrive nogle børn i dagtilbud for at give dem bedre forudsætninger for at klare sig i det danske samfund, så burde den pligt ikke kun gælde bestemte boligområder. 

I FOA er vi bekymrede for, at pligten til at indskrive sit barn vil være en barriere for et godt samarbejde mellem familie og dagtilbud. Det er vores opfattelse, at intentionerne i lovforslaget kunne indfries for børn, der indskrives under normale betingelser i dagtilbud. 

Der er brug for både kompetenceløft af personalet og bedre normeringer i alle dagtilbud med børn i udsatte positioner.

Mogens Bech Madsen, sektorformand. 

De 210 millioner kroner, der anvendes til gratis læringstilbud, kunne have været brugt på flere ressourcer til sundhedsplejens arbejde med at motivere forældre til at indskrive deres børn i dagtilbud, bedre vejledning til forældre, målrettede forløb til sprogstimulering med mere. 

Det ville efter vores opfattelse have været langt mere omsorgsfuldt, respektfuldt og effektfuldt. Halvdelen af alle børn med anden etnisk baggrund er fordelt på 25 procent af daginstitutionerne, og der er brug for både kompetenceløft af personalet og bedre normeringer i alle dagtilbud med børn i udsatte positioner. 

At det obligatoriske tilbud kun er et 25 timers tilbud, betyder, at dagplejen ikke vil blive anvendt som læringstilbud til de etårige. Det er ærgerligt, fordi netop det hjemlige miljø i dagplejen og mødet med en dansk familie kan være et positivt møde med det danske samfund.

Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.