Sådan hjælper du en sorgramt kollega

Husk, det er ikke de spørgsmål, du som kollega stiller til en sørgende, der gør vedkommende ked af det. Vedkommende er ked af det uanset, og bliver ofte kun mere trist af at føle sig ignoreret.  Colourbox.com

Arbejdspladsen spiller tit en stor rolle for, at en sørgende kan få en hverdag op at køre igen. Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre som kollega, men her er en række råd. 

07. august 2018

1. Bed om en udmelding fra chefen

Hvis en kollega mister et nærtstående familiemedlem, er det godt at vide, hvordan han eller hun ønsker at blive modtaget på arbejdspladsen. Hvis din leder ikke allerede har meldt det ud, så bed ham eller hende om at gøre det. Det er lederens ansvar.

2. Du gør ikke din kollega ked af det

Du må gerne spørge ind til, hvordan din kollega har det! Det er ikke dit spørgsmål, der gør den sørgende ked af det. Hun eller han er ked af det i forvejen og bliver som regel mere ked af ikke at blive spurgt til.

3. Vær opmærksom på den sørgendes grænser

Giv gerne udtryk for din medfølelse, men vær over for din kollega i sorg, som du ellers ville være over for vedkommende. 

Læs også: Arbejdspladser mangler sorgpolitik

Er det en kollega, du normalt aldrig ville give et kram, kan det være grænseoverskridende pludselig at begynde at kramme. Et klem på skulderen eller et par ord kan være nok.

4. Gråd er naturligt

Selvom gråd er et af de mest almindelige sorgudtryk, kan vi blive forskrækkede. At være kollega er også at være medmenneske. Reager, som du ville reagere som medmenneske.

5. Tag den sørgende alvorligt

Som kollega skal du ikke forsøge at fjerne sorgen, men tag den sørgende alvorligt og anerkende hvor svært det er. Hvis den sørgende har det virkelig skidt, kan du ikke tage det væk. Vær tålmodig.

6. Arbejdspladsen er også et frirum

Nogle sørgende har brug for at holde pause fra sorgen, og her kan arbejdspladsen fungere som et frirum eller et sted, hvor alt fungerer, som det plejer. 

Læs også: Vivian mistede sin mand: Jeg var som et åbent sår

Det er vigtigt, at ledelsen tager en samtale med den sørgende for at vide, om det gør sig gældende for vedkommende og kommunikerer det ud til kollegerne, hvilke behov den sørgende har.

7. Lyt, lyt, lyt

Hvis den sørgende lægger op til at ville tale, om hvor svært det er, har han eller hun bedst af et lyttende, medfølende øre. Lad være med at affeje personens sorg, men lyt. Det er hans eller hendes behov for at tale om sorgen.

8. Skærm kollegaen

Hvis du kan se, at din kollega bliver ked af det, så spørg, om du kan gøre noget. Giv for eksempel vedkommende mulighed for at gå ind og tage en kop kaffe eller en gåtur.

Kilde: Mai-Britt Guldin, psykolog, ph.d. og forsker i sorg ved Forskningsenheden for Almen Praksis ved Aarhus Universitet.