Læringsmiljø skal i centrum

I Hvidovre Dagpleje er de i fuld gang med at gøre den styrkede pædagogiske læreplan til virkelighed. Dagplejepædagog Maibrit Italia Christiano (th.) gør meget ud af at oversætte svære begreber og gøre det konkret.  Jørgen True

En styrket pædagogisk læreplan træder i kraft 1. juli. Det påvirker hverdagen i dagpleje, vuggestue og børnehave.

28. juni 2018

Et fælles pædagogisk grundlag  og fokus på læringsmiljøer. Det er noget af det nye, pædagogisk personale i vuggestuer, dagplejere og børnehaver skal til at arbejde ud fra, når de møder på arbejde efter 1. juli. Der afløser en styrket pædagogisk læreplan nemlig de gamle pædagogiske læreplaner.

“Fokus bliver på, at der skal være god pædagogik i alt, hvad man gør, fra man åbner døren for det første barn om morgenen, til sidste barn er hentet. Det er kongstanken bag den styrkede pædagogiske læreplan,” siger Anne Kjær Olsen, uddannelseschef på den pædagogiske videreuddannelse, Københavns Professionshøjskole. 

Hun har siddet med i mastergruppen bag den styrkede pædagogiske læreplan.

Personalets rolle ændrer sig

Læringsmiljø bliver et nøgleord i det pædagogiske arbejde i dagtilbud fremover. “Fokus flytter sig fra børns læring til et godt læringsmiljø. Det stiller andre krav til den voksnes blik på sig selv i samspillet med børnene, fordi fokus flytter sig fra barnet hen på den voksnes rolle i børnenes læring,” siger selvstændig konsulent i pædagogik Ida Elbæk.

Under de gamle pædagogiske læreplaner arbejdede nogle dagtilbud meget adskilt med de seks læreplanstemaer, så børn for eksempel mødte sprog mandag formiddag og naturfænomener torsdag.

Forsker Lone Svinth ser den styrkede pædagogiske læreplan som en positiv opbremsning af det, hun kalder en skolificering af dagtilbud.

“Der bliver sat streg under, at læring skal forstås som noget socialt, der sker, når børnene leger og er sammen med andre. Og at børnene er medskabere af læringen, ikke modtagere og elever,” siger Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet.