Boligrådgiver hjælper borgere på kanten

Boligrådgiver Kitty Vergo hjælper udsatte borgere med blandt andet at fastholde egen bolig. Hun understreger, at det altid er borgeren, der bestemmer, hvordan han eller hun vil hjælpes.  Jørgen True

Fordi de er fri for regler og kassetænkning, kan boligrådgiver Kitty Vergo og hendes kolleger hjælpe mennesker, der ellers ville falde igennem systemet.

28. juni 2018

“Ali, det med den manglende husleje, er der kommet helt styr på det?” Boligrådgiver Kitty Vergo er på besøg hos 25-årige Ali fra Syrien, der for et par år siden flygtede til Danmark og nu bor i en etværelses lejlighed i Brønshøj. 

For et par måneder siden stod Ali over for en fogedsag, der truede med at sætte ham på gaden. Kitty Vergo hjalp ham ud af kniben.

“Alt er fikset nu. Jeg er meget taknemmelig for din hjælp,” lyder det fra Ali.

Har den tid, der skal til

Ali er en af de godt hundrede udsatte borgere i Københavns Kommune, som Kitty Vergo har kontakt med i løbet af et år. Det kan være borgere, hvor lejligheden er så beskidt, at der skal laves en hovedrengøring. 

Læs også: Coronaregler i dagtilbud: Sådan giver du børnene tryghed

Det kan også være en nabo eller et familiemedlem, der har ringet til kommunen og udtrykt deres bekymring. Som noget ganske særligt er Kitty Vergo – og hendes 21 kolleger – ikke bundet af en specifik lovgivning, men kan arbejde på tværs af for eksempel boligselskab, psykiatri og jobcenter, ligesom der heller ikke er fastsat et bestemt antal timer til en opgave. 

“Jeg har lige haft en borger, der boede i skrald i en meters højde. Her var jeg både i kontakt med boligselskabet, rengøringsfirmaer og hjemmeplejen,” fortæller Kitty Vergo, der i netop det tilfælde var i kontakt med borgeren i over et år. 

“Ind i mellem tager en sag ti minutter. Andre gange tager det måneder. Men fordi jeg får den tid, jeg skal bruge, oplever jeg at gribe mange, der ellers ville være faldet igennem systemet,” siger Kitty Vergo.

Fokus på borgeren

Helt centralt i Kitty Vergos arbejde er også princippet om, at hendes hjælp er et tilbud. Det er med andre ord frivilligt, om borgerne vil tage imod hendes hjælp eller ej. 

“Flere af de borgere, jeg har kontakt til, har en vis skepsis mod det kommunale system. De er bange for sanktioner, bange for at blive trukket i kontanthjælp. Mit job er ultimativt at sikre, at så mange bliver boende i egen bolig, men mit hovedfokus er borgeren og borgerens behov,” forklarer Kitty Vergo. 

Læs også: Dagplejer: Læreplanen skal ligge i vores DNA

Hun fortæller, at det for mange borgere kan være fyldt med både skam og skyld at tage imod hjælp. Alligevel er det sjældent, hun oplever en lukket dør. 

“Når de opdager, at jeg er der for dem og ikke kræver noget til gengæld, opstår der ganske ofte en dyb tillid. Jeg kan selvfølgelig bruge tid på at motivere, men jeg respekterer altid et nej,” fortæller hun.