Klumme: Alle skal arbejde med ny læreplan
Den pædagogiske læreplan er rammen for børns læring og trivsel hele dagen, og ikke blot nogle få timer med pædagogiske aktiviteter om formiddagen.
30. april 2018
Lovteksten er skrevet, og der er truffet en politisk
aftale om en ny styrket pædagogisk læreplan for dagtilbud
0-5 år, som træder i kraft 1. juli 2018. Fra den
dato har dagtilbuddene to år til at
få lavet en ny pædagogisk læreplan
og begynde at arbejde med den.
Der er meget nyt i den styrkede læreplan. Temaerne ligner godt nok de temaer, der er i de nuværende pædagogiske læreplaner. Der er også stadig seks temaer. Men de er moderniseret, så sprogtemaet for eksempel også favner anden kommunikation end den sproglige.
Der er kommet læringsmål for hvert tema, som fortæller, hvilket læringsmiljø personalet skal skabe for børnene. Og der er tilført et pædagogisk grundlag, som beskriver de værdier, som al aktivitet i dagtilbuddene skal hvile på, og som har fokus på det gode børneliv og legen.
Der er meget nyt i den styrkede læreplan. Temaerne ligner godt nok de temaer, der er i de nuværende pædagogiske læreplaner. Der er også stadig seks temaer. Men de er moderniseret, så sprogtemaet for eksempel også favner anden kommunikation end den sproglige.
Der er kommet læringsmål for hvert tema, som fortæller, hvilket læringsmiljø personalet skal skabe for børnene. Og der er tilført et pædagogisk grundlag, som beskriver de værdier, som al aktivitet i dagtilbuddene skal hvile på, og som har fokus på det gode børneliv og legen.
I FOA har vi altid taget for givet, at hele personalegruppen skulle deltage i arbejdet med de pædagogiske lærerplaner.
Mogens Bech Madsen, sektorformand.
Det er nu tydeligt
i aftalen bag den
styrkede pædagogiske
læreplan,
at: “Det pædagogiske læringsmiljø er
rammen for børns læring og trivsel, og
således ikke blot nogle få timer med
pædagogiske aktiviteter om formiddagen.
Det pædagogiske
læringsmiljø er hele dagen ...”
Drøftelser om, hvordan man skaber det bedste læringsmiljø, skal alle i personalegruppen selvfølgelig deltage i. I FOA er vi blevet overrasket over at høre, at der i nogle daginstitutioner bliver holdt møder kun for pædagoger.
Vi håber, at den misforståede opdeling af personalet bliver afskaffet, så man alle steder er fælles om at deltage i arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.
Drøftelser om, hvordan man skaber det bedste læringsmiljø, skal alle i personalegruppen selvfølgelig deltage i. I FOA er vi blevet overrasket over at høre, at der i nogle daginstitutioner bliver holdt møder kun for pædagoger.
Vi håber, at den misforståede opdeling af personalet bliver afskaffet, så man alle steder er fælles om at deltage i arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.