Kommune nedlægger hver 5. stilling i socialpsykiatrien på én dag
To borgere med psykiske lidelser frygter for deres fremtid, efter knap hver femte medarbejder i socialpsykiatrien i Kalundborg Kommune skal spares væk.
28. februar 2018
15 medarbejdere i socialpsykiatrien i Kalundborg Kommune er i dag - onsdag den 28. februar - enten blevet fyret eller omplaceret. Derudover er der nedlagt fire stillinger efter naturlig afgang. I alt er det næsten hver femte medarbejder på det socialpsykiatriske område, der er sparet væk.
Den massive fyringsrunde har fået to brugere af socialpsykiatrien til at skrive om deres bekymringer til kommunen.
”Der er sikkert ingen af jer (politikere, red.), der har haft brug for psykisk hjælp, eller en af jeres nærmeste, for så ville I vide bedre,” skriver Helle Hansen i sit brev, som Fagbladet FOA er i besiddelse af.
Læs også: Efter stor fyringsrunde: Det bliver ikke rart at give borgerne besked
Et selvmål af de helt storeHelle Hansen har haft en støttekontaktperson i knap ti år og betegner politikernes ageren som et "selvmål af de helt store", men - som hun skriver i sit brev - "det er ikke dem, der betaler prisen, men os, der har brug for ildsjæle som dem i socialpsykiatrien."
”Jeg ved med sikkerhed, at jeg aldrig var nået her til, hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke havde fået den støtte. Jeg ved også, at jeg ikke havde levet i dag. Jeg er flov over at være en borger i dette samfund, hvor vi bliver taberne! Trist over at vide, hvad der nu vil ske med alt det, de dygtige medarbejdere i socialpsykiatrien har bygget op og rigtig trist over at vide, hvad der vil ske med alle de borgere, som har så meget brug for dem,” skriver Helle Hansen videre.
”Jeg har lyst til livet”
Også Camilla Andersen, der fik visiteret en støtteperson for to et halvt år siden, frygter, hvad konsekvensen af de mange fyringer bliver. Det skriver hun i sit brev til kommunen, som Fagbladet FOA ligeledes er i besiddelse af.
”Jeg har lyst til livet, og når det spænder ben, ved jeg, at jeg har mit redningsnet i orden. At min støttekontaktperson kun er en SMS væk. Alt dette bliver måske ikke muligt i fremtiden på grund af besparelser og nedskæringer, hvilket bekymrer mig enormt meget. Jeg er bange og bekymret på egne vegne,” skriver Camilla Andersen.
Før hun blev visiteret til hjælp var hendes tilstand på et tidspunkt så slem, at hun var klar til at sige farvel til livet, sine børn og familie, fortæller hun i brevet.
”For mig og min familie har min støttekontaktperson gennem socialpsykiatrien betydet en verden til forskel. Jeg er ikke i mål endnu - langt fra - men pt. myldrer mit hoved med tanker om, hvilken katastrofe det bliver for mig, hvis dette fantastiske sikkerhedsnet rives væk under mig,” skriver Camilla Andersen.
Kommune garanterer samme kvalitet
Der er imidlertid ingen grund til, at de to borgere bekymrer sig, fortæller kommunikationschef i Kalundborg Kommune Tea Hviid.
Ifølge hende er der sket en stigning i forbruget i socialpsykiatrien, som der ikke har været dækning for. Stigningen svarer til omkring 18 stillinger henover de seneste to år, og det er sket, selvom der ikke er kommet flere brugere af socialpsykiatrien.
- Hvorfor har man ansat 18 ekstra medarbejdere, hvis der ikke har været behov for dem?
"Det er et problem, der er opstået, fordi der ikke har været tilstrækkelig styring med økonomien."
- Kan du forstå, hvis der er nogen, som ikke tror på, at I kan levere den samme service, når en femtedel af personalet forsvinder?
"Jeg kan godt forstå det, og det er trist og uheldigt, men vi kunne levere den samme service for to år siden med færre medarbejdere. I og med at der ikke er kommet flere brugere, kommer vi også til at kunne gøre det efter fyringerne."
- Så borgerne skal ikke frygte en lavere service?
"Nej, overhovedet ikke. Det ændrer ikke noget for dem, der er visiteret. Vi skal levere de ydelser, som lever op til den kvalitetsstandard, der er politisk vedtaget i kommunen. Det gør vi i dag, og det gør vi også i morgen."
Stoler ikke på kommunen
For Camilla Andersen, der har været bruger af socialpsykiatrien i to et halvt år, hjælper kommunens garanti ikke. Hun har ondt i maven over udsigterne:
”Det kan ikke undgås, at vi borgere kommer til at mærke, at de er 15 medarbejdere færre. Jeg har oplevet, at personalet er blevet mere og mere pressede, og det er det samme, jeg hører fra andre borgere. De løber stærkt, og er også på i deres fritid. Min støttekontaktperson holder aldrig fri, for vores sygdom holder jo ikke fri, bare fordi klokken er efter 16,” siger Camilla Andersen.