4 råd: Sådan får børn mod på maden

"Prøv at smage på græskarret. Smager det sødt eller surt, og hvordan ser man ud i hovedet når noget er surt?" spørger pædagog Lise Østervig Pedersen børnene. I Stenurten på Nørrebro i København lytter personalet til børnenes madoplevelser.  Jørgen True

Skal børn udvikle madmod, må personalet fokusere på at være gode rollemodeller, konkluderer ny forskning.

11. januar 2018

“Adr, det kan jeg ikke lide!” Den sætning kan ryge hen over bordet, når børn er samlet til måltider i daginstitutionerne. Men der er måder at komme det til livs. 

Læs også: Her har alle børn mod på at smage maden

Et forskerteam fra Københavns Universitet har som de første gennemgået al eksisterende viden om børn og måltidskultur, og en af de vigtigste konklusioner er, at det pædagogisk personale skal være gode rollemodeller – også i en travl hverdag. 

“Især små børn spejler deres smagspræferencer og spisevaner i deres sociale relationer. Når voksne spiser den samme mad sammen med børnene, giver det den bedste effekt. Og især hvis de verbalt og med deres kropssprog udtrykker sig positivt om maden for eksempel ved at sige: ‘Uhm, jeg elsker radiser!’, når man spiser radiser,” siger lektor Annemarie Olsen, der er en del af forskerteamet.

Børn skal ikke serviceres

Sarah Damgaard Warrer, cand.pæd. og ph.d.-studerende, Aarhus Universitet, har i sine feltstudier i daginstitutioner ofte oplevet, at måltidssituationerne bliver anstrengte frem for hyggelige. 

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’

Hun har observeret personale, der går til og fra bordet, ikke får smagt på al maden eller servicerer børnene, så de ikke selv får mulighed for at tage ejerskab. 

Hun pointerer, at det er gjort i den bedste mening, men i værste fald kan skabe en usund måltidskultur med manglende nærvær til at tale om børnenes smagsoplevelse. 

“Den vigtigste pædagogiske opgave er at vise åbenhed over for maden og tage sig 
tid til at spørge nysgerrigt ind til børnenes oplevelser,” siger hun.