Nærværende voksne er afgørende for børn

Pædagogisk nærvær kommer ikke af sig selv. Fokusér på at være 100 procent tilstede, råder forsker.
09. november 2017
Voksnes nærvær en er gave til børn, måske endda en gave for livet. Det mener Lone Svinth, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Men det er en opgave, som dagtilbuddene bokser lidt med.
Læs også: 5 gode råd til at styrke dit pædagogiske nærvær
“Nærværet giver barnet nogle helt grundlæggende oplevelser af, at det er ok, ønsket og værdsat. Det giver tryghed, og det er det allermest fundamentale, vi kan give et barn. Men vi er ofte bedre til at arbejde med det abstrakte, læreplaner for eksempel, mens det konkrete levede øjeblik bare tages som noget selvfølgeligt,” siger hun.Lone Svinth mener derfor, at det kræver et kulturskifte i dagtilbuddene, hvis pædagogisk nærvær skal spille en mere central rolle.
Fokus på samspil mellem børn og voksne
Næstved Kommune har været med i forskningsprojektet ‘Barnet i centrum’ og har i den forbindelse sat særlig fokus på nærvær og samspil mellem voksne og børn i dagplejer og vuggestuer. Det har givet markante resultater, for nu er stort set alle medarbejdere, der deltog i projektet opmærksomme på, hvordan de skaber nærvær. Og den viden deler de med kollegerne.
“Vi har jo meget, vi gerne vil i forhold til børnene. Men det hele starter med nærværet, for uden det opnår vi ikke noget andet,” siger pædagogisk konsulent Eydna Gudmundsson.
Hun mener, at nærvær er grundlæggende for børns udviklingsmuligheder.
“Projektet er slut, men redskaber, metoder og tanker har vi indarbejdet i vores nye pædagogiske grundlag. Vi har også lavet en guide til at arbejde med nærvær. Og meget sidder allerede på rygraden hos medarbejderne.”