Meliah finder selv puttepuden

Meliah kan - næsten - selv få fat i sin elskede puttepude, når hun skal sove. Pædagogisk assistent Fie Kjelstrup guider hende, så overgangen fra leg til frokost til middagsluren bliver glidende og rolig.  Niels Åge Skovbo

I Børnehuset Rørsangervej er børnene aktive deltagere i overgangene fra en aktivitet til en anden. Det har givet mere kvalitetstid mellem børn og voksne.

27. september 2017

Øjnene begynder at blive blanke og kroppen urolig. Meliah på halvandet år er træt efter en formiddag i vuggestuen i Børnehuset Rørsangervej i Viborg. Hun har lige spist frokost og er den første, som pædagogisk assistent Fie Kjelstrup putter.

Læs også: Børn trives ved flydende overgange

Fie og Meliah følges hen til suttehylden, hvor Meliah udpeger den lilla tryghedsgiver. Efter en hyggelig stund på puslebordet går turen til garderoben, hvor den elskede puttepude ligger oppe på hattehylden. Fie trækker den lidt ud, så Meliah kan nå den med det yderste af fingerspidserne, og – næsten selv – kan trække den ned. 

“Meliah udpeger selv sin sut og pude. Hun bliver ikke bare serviceret og får følelsen af, at hun hurtigt skal puttes. Samtidig er der fin lejlighed til at træne ordene og sproget omkring soveritualet,” siger Fie Kjelstrup. Hun er begejstret for at finde deltagelsesmuligheder for børnene dagen igennem.

Læs også: 5 tip til at skabe bedre overgange

Børnene guides igennem dagen

Institutionen har været med i forskningsprojektet ‘Barnet i Centrum 2’, hvor de har arbejdet med at skabe kvalitet i mikroovergange og dermed sammenhænge for børnene.

Det er slut med, at den voksne skal være praktisk og effektiv i ‘hullerne’ imellem aktiviteterne. Børnene bliver tænkt ind som deltagere i alle overgangene. De børn, der ikke er i gang med at blive puttet, hjælper med oprydning og rengøring efter maden. Eller også tager en voksen sig tid til at guide barnet i gang med en leg, inden det bliver deres sur til sutte-puttekludsseancen.

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’

“Det giver så meget mening, at børnene hjælper til. De vil så gerne, og vi har en god pædagogisk snak med dem imens. Det er, som om vi bruger dialogisk læsning hele dagen – bare i forhold til alle hverdagssituationerne i stedet for at sidde med en bog,” fortæller Fie Kjelstrup. 

Børnene elsker at hjælpe til, og vi får en tættere kontakt til dem ved at inddrage dem i det praktiske arbejde.

Else Trier Pedersen, leder af Børnehuset Rørsangervej

Slut med at tænke i blokke

Ved at lade de små være aktive deltagere i overgangene har de voksne fået mere kvalitetstid med børnene og færre konflikter. Det fortæller Else Trier Pedersen, der er leder af børnehuset.

“Vi har fået mere nærvær, fordi vi er sammen med børnene hele tiden – og ikke lige skal være effektive for at komme videre i programmet. Vi har stadig aktiviteter i løbet af dagen, men vi er blevet meget bedre til at give slip og lade børnene deltage og lære i alle små og store øjeblikke i løbet af dagen,” siger hun.

I stedet for at tænke formiddagen som aktivitetstid til læreplanerne dækker planerne nu hele dagen. Så når krop og bevægelse er et læringstema, tænker de voksne det ind i alt fra garderobetid til frokostbordet frem for kun at ligge i særlige blokke om formiddagen.