33 sager om sosu-assistenter med misbrug
Styrelsen for Patientsikkerhed har lige nu 33 sager med sosu-assistenter, der er under egnethedstilsyn, enten fordi de har et misbrug, eller fordi der er mistanke om det.
Af
Mette Boysen
22. august 2017
33 social- og sundhedsassistenter har aktuelt Styrelsen for Patientsikkerheds øjne rettet mod sig i forbindelse med et egnethedstilsyn. Man kommer i egnethedstilsyn, hvis man har en psykisk sygdom eller et misbrug af stoffer, alkohol eller medicin, eller fordi der er mistanke om det.
Læs også: Trods utryghed og vold var det først efter drab, at tilsyn greb ind
I alt er 291 autoriserede sundhedspersoner aktuelt under et såkaldt egnethedstilsyn, viser tal fra Berlingske, som Styrelsen for Patientsikkerhed har trukket.Arbejdsgiver indberetter
Det er typisk arbejdsgiver, der indberetter social- og sundhedsassistenterne på baggrund af en mistanke. Det siger tilsynschef i Styrelsen for Patientsikkerhed Anette Lykke Petri.
Når styrelsen har fået en indberetning, indkalder de sundhedspersonen til en samtale, for at undersøge om mistanken har noget på sig. Herefter får de typisk et påbud om at medvirke til oplysning af sagen.
”Nogle bryder sammen og indrømmer, at de har et misbrug, mens andre kan være mere benægtende. Hvis det er et misbrug, der er mistanke om, beder vi dem om at aflægge en urinprøve, hvor vi tester for forskellige stoffer, ligesom vi tester for alkohol,” siger Anette Lykke Petri.
Misbrug kan medføre arbejdsforbud
I nogle sager kan en speciallæge være med til at vurdere, om der er tale om en afhængighed. Og i særlige alvorlige sager vil styrelsen med det samme give et arbejdsforbud.
”Når sagen er oplyst, kan vi komme med en afgørelse. Der kan for eksempel stå, at de skal gå i misbrugscenter med 2-3-ugentlige kontroller,” siger Anette Lykke Petri.
Læs også: Efter påbud til udskældt børnehus: Nyborg Kommune har kendt til problemer i ni år
Hvis sundhedspersonen vil fortsætte i arbejde, kræver styrelsen ofte, at arbejdsgiver bliver involveret.”Hvis de følger kontrollerne gennem et års tid uden at falde i, og arbejdsgiver oplyser, at forløbet har været upåklageligt, ophæver vi typisk vores opsyn,” siger Anette Lykke Petri.
Muligvis et stort mørketal
Anette Lykke Petri mener, at der formentlig er et mørketal, vi ikke kender til:
Hun lægger samtidig stor vægt på, at det er vigtigt, at sundhedspersonerne, der er sat under egnethedstilsyn, får den rette hjælp af arbejdsgiver og fagforeninger.
”Det er rigtig vigtigt, at der stilles hjælp til rådighed for medlemmer og ansatte, så de kan komme tilbage på arbejdsmarkedet igen,” siger Anette Lykke Petri.
FOA: Vi skal turde bryde tabuet
Karen Stæhr, formand for social- og sundhedssektoren i FOA mener, at den indsats primært bør finde sted på arbejdspladsen.
”Vi hjælper sammen med lokalafdelingerne med den nødvendige støtte i sådan en sag, men det er ikke sådan, at vi kan tilbyde alkohol- og narkoafvænning og psykologhjælp. Det er ofte kommunen eller arbejdspladsen, der sammen med den tillidsvalgte kender pågældende bedst og bedst kan give den rette støtte, og som har aftaler med enten pensionsselskaber eller andre,” siger Karen Stæhr.
Hun appellerer til, at man som kolleger er opmærksomme på hinanden, når det drejer sig om sager med misbrug:
”Jeg har ingen grund til at tro, at medlemmer dingler rundt, uden man som ansvarlig ledelse og kolleger tager hånd om det. Men vi må aldrig nogensinde lukke øjnene, selvom det er svært. Vi skal simpelthen være så opmærksomme og ikke være fordømmende. Vi skal turde bryde det tabu og tage kærligt omkring en kollega og sige: ’Jeg tror, du har brug for hjælp’,” siger Karen Stæhr.