Brug for bedre evaluering af dagtilbud
Refleksion over egen praksis skaber bedre læring. Derfor vil evaluering komme til at fylde mere i fremtidens dagtilbud.
Af
Jonna Toft
03. august 2017
De fleste dagtilbud er gode
til at dokumentere, for eksempel
med fotos og fortællinger.
Men ofte får man
ikke lavet den evaluering,
som viser, om børnene fik
gode muligheder for at lære
og udvikle sig. Det fremgår
af ’Master for en styrket
pædagogisk læreplan’.
Den bygger på undersøgelser fra blandt andre Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og er en del af forarbejdet til den nye lov om en styrket læreplan, som forventes vedtaget til efteråret.
Den bygger på undersøgelser fra blandt andre Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og er en del af forarbejdet til den nye lov om en styrket læreplan, som forventes vedtaget til efteråret.
Evaluering handler især om, at de voksne har blik for deres egen rolle.
Anne Kjær Olsen, UCC
Evaluering giver vigtig viden
”Det er ikke nok at være god til dokumentation. Det er mindst lige så vigtigt at vurdere, om målet og intentionerne, som man gerne ville indfri, egentlig blev opfyldt,” siger Anne Kjær Olsen, der har skrevet om evaluering i masteren. Hun er tidligere chef for dagtilbud hos EVA og nu uddannelseschef på professionshøjskolen UCC.Evaluering skal tænkes ind i hverdagen og ikke kun i særligt planlagte forløb. Den kan for eksempel handle om samspillet mellem børn og voksne.
”Via evaluering kan medarbejderne lære, hvad de kan gøre anderledes for at skabe bedre læring, udvikling og trivsel,” siger Anne Kjær Olsen.
Af masteren fremgår det, at personale, der har en selvkritisk og reflekterende tilgang til arbejdet, bedre kan se behov for ændringer. Er man ikke vant til at forholde sig fagligt selvkritisk, har man en tendens til at finde årsager i børnene, vejret eller andre ydre faktorer og vurdere sig selv lidt for positivt.