Sådan sikrer vi kvalitet i rengøringen på hospitaler

Lisbeth Stampe følger nye kolleger, til de kan gøre rent på den rigtige måde.
24. juli 2017
En ny hospitalsmedhjælper, der skal gøre
rent på Rigshospitalet i Glostrup eller på Blegdamsvej i København
bliver ikke bare overladt til
sig selv. Fra første dag tager
serviceassistent Lisbeth Stampe
sig af ham eller hende, for
rengøring er ikke noget, man
bare kan. Rengøring er et fag,
og hospitalsrengøring er en
helt særlig disciplin.
Efter en uge laver hun kvalitetssikring af den nye kollegas arbejde, og hun sørger for at følge op, så vedkommende ikke forfalder til dårlige rutiner – for eksempel at glemme et sengebord eller dørhåndtag. Det er de områder, bakterier især overføres fra.
“De fleste har lidt erfaring med at gøre rent, men hospitalsrengøring er noget helt andet, så jeg underviser dem blandt andet i de nyeste hygiejnestandarder, afbrydelse af smitteveje, håndhygiejne, fagudtryk og i at gøre rent i den rigtige rækkefølge,” siger hun.
Det sidste er vigtigt, så man ikke bringer bakterier fra mindre rene områder til mere rene. Man starter altid, hvor der er mindst snavset.
Kvaliteten bliver sikret
Lisbeth Stampe, der har haft 25 års jubilæum på Rigshospitalet i Glostrup, sørger for, at den nye kollega får undervisning i, hvordan rengøringen skal foretages på de to hospitaler.Efter en uge laver hun kvalitetssikring af den nye kollegas arbejde, og hun sørger for at følge op, så vedkommende ikke forfalder til dårlige rutiner – for eksempel at glemme et sengebord eller dørhåndtag. Det er de områder, bakterier især overføres fra.
“De fleste har lidt erfaring med at gøre rent, men hospitalsrengøring er noget helt andet, så jeg underviser dem blandt andet i de nyeste hygiejnestandarder, afbrydelse af smitteveje, håndhygiejne, fagudtryk og i at gøre rent i den rigtige rækkefølge,” siger hun.
Det sidste er vigtigt, så man ikke bringer bakterier fra mindre rene områder til mere rene. Man starter altid, hvor der er mindst snavset.
Ansvar overrasker
“De nye kolleger lytter og spørger og bliver tit overraskede over så stort ansvar, der er forbundet med at gøre rent på et hospital, og hvor krævende det er,” fortæller Lisbeth Stampe.Efter den første introduktion bliver de nye sidemandsoplært, mens hun følger deres udvikling. Hun har selv været på kursus i at instruere andre på den rigtige måde og kommunikere irettesættelser, så folk ikke føler, hun slår dem oven i hovedet.
“Alligevel kan de godt være nervøse, når jeg skal kvalitetssikre dem,” siger hun.