Klare rammer mindsker konflikter med pårørende

Der er færre konflikter med pårørende, når man har en strategi for samarbejdet, viser undersøgelse.
Af
Nana Toft
25. juni 2017
Misforståelser, anklager og ind
i mellem voldsomme skænderier.
Samarbejdet med pårørende kan
være opslidende og frustrerende.
Men det behøver det ikke være.
Hvis arbejdspladsen har klare rammer for samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, er det nemlig færre end hver tiende (11 procent) af de ansatte i ældreplejen, der oplever konflikter mindst en gang om ugen, viser en undersøgelse fra FOA. Omvendt oplever hvert tredje (32 procent) FOA-medlem i ældreplejen konflikter, hvis arbejdspladsen ikke har tydelige retningslinjer.
At sammenhængen mellem rammer og konfliktniveau er så tydelig, undrer ikke formanden for Social og Sundhedssektoren i FOA, Karen Stæhr.
”Hvis man har opbakning fra ledelsen, og hvis der er en dialog mellem medarbejdere, ledere og pårørende, så er vores medlemmer trygge,” siger hun.
Hvis arbejdspladsen har klare rammer for samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, er det nemlig færre end hver tiende (11 procent) af de ansatte i ældreplejen, der oplever konflikter mindst en gang om ugen, viser en undersøgelse fra FOA. Omvendt oplever hvert tredje (32 procent) FOA-medlem i ældreplejen konflikter, hvis arbejdspladsen ikke har tydelige retningslinjer.
At sammenhængen mellem rammer og konfliktniveau er så tydelig, undrer ikke formanden for Social og Sundhedssektoren i FOA, Karen Stæhr.
”Hvis man har opbakning fra ledelsen, og hvis der er en dialog mellem medarbejdere, ledere og pårørende, så er vores medlemmer trygge,” siger hun.
Ansvar er hos ledelsen
FOAs undersøgelse viser samtidig, at en ud af fire
oplever, at de ikke arbejder et sted med
klare rammer. Det er alt for mange,
mener Karen Stæhr.
”Konflikter er uundgåelige. Men hvis ledelsen tager ansvar, havner med arbejderne ikke i den der klassiske forsvarsposition, der alt for ofte ud løser konflikterne, og får dem til at eskalere,” forklarer hun.
Ifølge ekspert i pårørendesamarbejde Hanne Gullestrup er der dog altid fundament for et godt forhold mellem medarbejdere og pårørende i ældreplejen.
”Konflikter opstår, fordi begge parter har noget i klemme, der pudsigt nok handler om det samme, nemlig borgerens ve og vel. Så grundlaget for et godt samarbejde er heldigvis altid til stede,” siger hun.
”Konflikter er uundgåelige. Men hvis ledelsen tager ansvar, havner med arbejderne ikke i den der klassiske forsvarsposition, der alt for ofte ud løser konflikterne, og får dem til at eskalere,” forklarer hun.
Ifølge ekspert i pårørendesamarbejde Hanne Gullestrup er der dog altid fundament for et godt forhold mellem medarbejdere og pårørende i ældreplejen.
”Konflikter opstår, fordi begge parter har noget i klemme, der pudsigt nok handler om det samme, nemlig borgerens ve og vel. Så grundlaget for et godt samarbejde er heldigvis altid til stede,” siger hun.