9 råd: Sådan får du en robust arbejdsplads

Få erhvervspsykolog Jacob Thorsens bedste råd til, hvordan I får en mere robust arbejdsplads.
Af
Karen Greve
10. april 2017
1. Tryg uenighed
I skal turde stille spørgsmål til hinandens praksis i en åben, tryg atmosfære på arbejdspladsen. Vær nysgerrig i forhold til kollegers (anderledes) opgaveløsning. Det gør alle mere robuste.Læs også: Hjemmepleje på kursus for at lære fælles robusthed
2. Del oplevelserPersonalemøder kommer nemt til at handle om logistik. Skab tid til at dele svære følelsesmæssige oplevelser på jobbet.
3. Bliv ven med dine vilkår
Uanset hvad du gør i dit job, kan du altid gøre mere. Det er et vilkår, du skal acceptere. Når du har accepteret det, vil det, du faktisk gør, få en ordentlig værdi.Læs også: 9 råd: Sådan får du en robust arbejdsplads
4. Tænk efterDu tilhører en faggruppe, der ofte er for involveret i arbejdet. Træn dig selv i at tænke efter i situationer, der påvirker dig. Det vil styrke din robusthed.
5. Læg en plan
Under pres kommer vi alle
let til at reagere instinktivt.
Du kan træne dig selv, så
du har en plan for, hvordan
du tackler pres og undgår
at reagere i affekt.6. Tag ansvar
Du skal levere en service
i øjenhøjde med en borger,
men samtidig er du i en
magtposition.
Det kan virke umuligt at
kombinere de to positioner.
For at rumme begge dele
skal du give dig selv lov
til både at sige fra og lytte
lidt ekstra uden dårlig
samvittighed.6. Tag ansvar
7. Adskil dine følelser fra andres
På grund af din empati er du modtagelig over for andres følelser, men du må ikke lade dig smitte af dem. En vred ældre dame skal have din hjælp, men må ikke gøre dig vred.8. Hav livliner
Involver kolleger i din opgaveløsning. Det gør dig bevidst om dine stærke sider – og det er med til at stive dig af dér, hvor du er knap så stærk.9. Løs det sammen
Som gruppe skal I øve jer på at løse opgaver sammen. I kan f.eks. træne det ved at prøve at lægge en vagtplan for sommerferien uden en leder.Kilde: Erhvervspsykolog Jacob Thorsen, der udbyder kurser i mental robusthed blandt andet til sundhedspersonale.