QR-koder giver Kirsten vigtig viden om beboere

En ny app overflødiggør informationsmapper og plancher i beboernes lejligheder på bosted. Nu aflæses alle informationer via QR-koder på døren.
Af
Anni Heiberg
03. marts 2017
‘Mette kan selv mange ting, men hun skal
opfordres og guides. Det er vigtigt at arbejde
med en humoristisk tone.’ Oplysningerne
kommer frem på social- og sundhedsassistent
Kirsten Larsens arbejdsmobil, da hun scanner
en af de QR-koder, der hænger på beboeren
Mettes dør (beboerens fulde navn er redaktionen
bekendt) på Handicap Løgumgård
i Løgumkloster.
De sorte firkanter på døren er en slags stregkoder med hver deres overskrift, som fortæller, hvilken type oplysninger de gemmer: ‘Morgenrytme’, ‘lift’ og ‘lejring’. Der er også en kode, der hedder ‘Godt at vide’. Det er den, der fortæller, at Mette skal opfordres og guides.
I dag skal Mette dække bord til frokost, og Kirsten opmuntrer og guider hende, sådan som hun netop har læst i koden.
“Vores borgere har brug for en struktureret hverdag, og den kan falde fra hinanden, hvis personalet gør tingene på hver sin måde. Med koderne ved vi altid, hvordan vi skal gøre, og oplysningerne er altid opdaterede,” fortæller Kirsten Larsen.
“Vi har for eksempel to, der skal liftes forskelligt, og sondebrugere med forskellige behov. Her arbejder vi på at lægge små videoer i koderne, så vi kan se, hvordan man skal gøre. Nogle ting er lettere at vise end at beskrive med tekst. Det gælder også forflytninger,” siger Kirsten Larsen.
Tidligere hang flere af den slags oplysninger på væggen i borgernes lejligheder, så de var synlige for besøgende.
“Med koderne er det kun personalet, der læser oplysningerne. Det er mere etisk korrekt,” siger Kirsten Larsen.
Medarbejderne lægger selv de forskellige oplysninger ind i systemet, og det er hurtigt og nemt at skrive ændringer ind.
“Koderne er altid opdaterede, og vi kan hele tiden se, om der er sket noget nyt med borgeren. Det er hurtigere at scanne end at læse i mapperne. Første gang jeg arbejdede med Mette, troede jeg ikke, hun var god til at tale. Nu kan jeg læse, at hun er svær at forstå, fordi hun taler dialekt. Det er vigtigt at vide. Med koderne er vi altid forberedte og har alle oplysninger lige ved hånden,” siger Kirsten Larsen.
De sorte firkanter på døren er en slags stregkoder med hver deres overskrift, som fortæller, hvilken type oplysninger de gemmer: ‘Morgenrytme’, ‘lift’ og ‘lejring’. Der er også en kode, der hedder ‘Godt at vide’. Det er den, der fortæller, at Mette skal opfordres og guides.
Mere præcis viden
Kirsten Larsen arbejder normalt ikke i den gruppe, hvor Mette bor, så hun bruger koderne til at få præcis information om Mettes rutiner. Alle borgere på Handicap Løgumgård har koder på deres døre. Alle arbejdstelefoner og iPads har app’en Mobi:do, der scanner koderne.I dag skal Mette dække bord til frokost, og Kirsten opmuntrer og guider hende, sådan som hun netop har læst i koden.
“Vores borgere har brug for en struktureret hverdag, og den kan falde fra hinanden, hvis personalet gør tingene på hver sin måde. Med koderne ved vi altid, hvordan vi skal gøre, og oplysningerne er altid opdaterede,” fortæller Kirsten Larsen.
“Vi har for eksempel to, der skal liftes forskelligt, og sondebrugere med forskellige behov. Her arbejder vi på at lægge små videoer i koderne, så vi kan se, hvordan man skal gøre. Nogle ting er lettere at vise end at beskrive med tekst. Det gælder også forflytninger,” siger Kirsten Larsen.
Tidligere hang flere af den slags oplysninger på væggen i borgernes lejligheder, så de var synlige for besøgende.
“Med koderne er det kun personalet, der læser oplysningerne. Det er mere etisk korrekt,” siger Kirsten Larsen.
Altid opdateret
Appen er udviklet til at sætte struktur på hverdagen og var oprindeligt især tiltænkt lettere demente, men medarbejderne på Handicap Løgumgård fandt ud af, at systemet med succes kan bruges af de ansatte.Medarbejderne lægger selv de forskellige oplysninger ind i systemet, og det er hurtigt og nemt at skrive ændringer ind.
“Koderne er altid opdaterede, og vi kan hele tiden se, om der er sket noget nyt med borgeren. Det er hurtigere at scanne end at læse i mapperne. Første gang jeg arbejdede med Mette, troede jeg ikke, hun var god til at tale. Nu kan jeg læse, at hun er svær at forstå, fordi hun taler dialekt. Det er vigtigt at vide. Med koderne er vi altid forberedte og har alle oplysninger lige ved hånden,” siger Kirsten Larsen.