Rehabilitering giver større arbejdsglæde

Små ting som at tage mad ud af køleskabet eller smøre madpakken selv giver glæde i hverdagen. Ikke kun for den ældre, men også for social- og sundhedspersonalet, viser ny undersøgelse. Jørgen True

Social- og sundhedsansatte, der dagligt arbejder med rehabilitering, oplever deres arbejde som mere meningsfuldt, viser ny undersøgelse.

21. februar 2017

At arbejde med rehabilitering giver god mening for mange social- og sundhedsansatte i hjemmeplejen, viser en spørgeskemaundersøgelse udført af forskningsinstituttet KORA. 

Her svarer 83 procent af dem, der arbejder med rehabilitering som en fast del af arbejdsdagen, at deres arbejde føles meningsfuldt. Gør man det mindre end en gang om måneden, er tallet kun 57 procent.

Læs også: Forsker: Flere plejeskandaler i vente efter Kongsgården

Små succesoplevelser

Det er først og fremmest glæden ved at se den ældre blive mere selvhjulpen, der giver succesoplevelser i hverdagen, forklarer professor Tine Rostgaard, som står bag undersøgelsen, der er foretaget blandt 361 kommunalt- og privatansatte FOA-medlemmer i hjemmeplejen.

”Vi ved fra andre undersøgelser, at det føles meningsfuldt at finde ud af, hvad borgeren gerne vil, sætte et mål sammen og se en fremgang, når målet bliver nået. At det ikke er nød og elendighed det hele,” siger hun. 

Målene kan være alt fra at gå på trapper eller kunne varme mad selv i mikroovn til personlig pleje.

”Det er stort og småt. Det afgørende er at være skarp på, hvad borgeren er interesseret i og sætte nogle konkrete mål.”

Samarbejde med terapeuter

Undersøgelsen viser, at også muligheden for at samarbejde med andre faggrupper, for eksempel ergo-og fysioterapeuter, er med til at puste til arbejdsglæden.

”Det skyldes nok, at kassen med arbejdsredskaber nu er større. For eksempel bliver det nemmere at bruge hjælpemidler. De to faggrupper kan ikke komme i mål uden den anden, og vi kan i andre undersøgelser se, at der er stor respekt mellem dem,” siger Tine Rostgaard.

Hun hører meget positivt om social- og sundhedspersonalet fra blandt andet ergoterapeuterne.

”De siger, at det er social- og sundhedspersonalet, der er eksperter på borgerne, og at deres viden er forudsætningen for et godt forløb for den ældre.”

Spørgeskemaundersøgelsen viser også, at øget opmærksomhed fra ledelsen er en årsag til større arbejdsglæde for dem, der dagligt arbejder med rehabilitering, siger Tine Rostgaard.

”De får naturligt større fokus fra ledelsen, fordi rehabilitering stiller nye krav, og de får tilbud om at tilegne sig nye kompetencer.”

Læs også: Ung sosu: Vi har et fælles ansvar for at tale vores fag op

Udfordringer for de ansatte

Men alt er ikke rosenrødt. Rehabilitering har været diskuteret, siden det i 2015 blev lovpligtigt for kommunerne at tilbyde rehabilitering for ældre, der søger hjemmehjælp. Tidligere undersøgelser viser, at det kan være svært for de ansatte at vide, hvor meget, de skal 'presse på' over for borgeren, siger Tine Rostgaard.

”Det er helt klart en balance. Hvornår er det den rigtige måde at 'presse' på, og hvornår bliver borgeren reelt selvhjulpen?” 

Undersøgelsen viser desuden, at de social- og sundhedsansatte over en bred kam oplever, at det er svært at dække borgernes behov i hverdagen. Mange overvejer at sige deres job op, uanset om de arbejder med rehabilitering eller ej.