Klumme: 580 millioner kroner til bedre dagtilbud

Pengene på finansloven til bedre dagtilbud skal først og fremmest bruges på at fremme social mobilitet, skriver formand for pædagogisk sektor i FOA Mogens Bech Madsen.
08. februar 2017
Den nye regering har afsat 580 millioner kroner på
finansloven til bedre dagtilbud, som skal fordeles over
fire år. Hvad pengene mere konkret skal bruges til, inviterer
regeringen til forhandlinger om, når den har præsenteret sit udspil her i starten af året.
Kommunernes Landsforening (KL) har netop offentliggjort deres udspil til, hvad pengene skal bruges på, og KL vil bruge tre fjerdedele på praksisnær kompetenceudvikling og en fjerdedel på at fremme social mobilitet. I FOA er vi bekymrede for, at penge til kompetenceudvikling især vil gå til den del af personalet, som allerede har en pædagogisk uddannelse. Men kvaliteten i dagtilbuddene vil først for alvor blive løftet, når normeringerne bliver bedre, og alle ansatte er på vej til uddannelse, eller har en pædagogisk assistentuddannelse eller en pædagoguddannelse.
Kommunernes Landsforening (KL) har netop offentliggjort deres udspil til, hvad pengene skal bruges på, og KL vil bruge tre fjerdedele på praksisnær kompetenceudvikling og en fjerdedel på at fremme social mobilitet. I FOA er vi bekymrede for, at penge til kompetenceudvikling især vil gå til den del af personalet, som allerede har en pædagogisk uddannelse. Men kvaliteten i dagtilbuddene vil først for alvor blive løftet, når normeringerne bliver bedre, og alle ansatte er på vej til uddannelse, eller har en pædagogisk assistentuddannelse eller en pædagoguddannelse.
De ansatte har brug for flere timer og mere viden.
Mogens Bech Madsen, sektorformand
Det er ret få penge, selvom det
lyder af meget. Og nogle steder
er behovet for at få tilført
flere ressourcer,
større end andre. FOA mener derfor, at alle
580 millioner kroner skal bruges på at
fremme social mobilitet for de mest
udsatte børn. De ansatte har brug for
flere timer og mere viden.
Den tiendedel af daginstitutionerne, der har flest udsatte børn, har for eksempel i gennemsnit 27 personaletimer mere til rådighed om ugen, end andre daginstitutioner. Timerne går ikke til det pædagogiske arbejde med børnene, men til udvidet PPR-samarbejde og udvidet forældresamarbejde med mere. Flere undersøgelser viser også, at dagplejere med mange udsatte børn mangler viden, ønsker flere pædagogiske tilsyn og færre børn indskrevet.
Klummen er også bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA
Den tiendedel af daginstitutionerne, der har flest udsatte børn, har for eksempel i gennemsnit 27 personaletimer mere til rådighed om ugen, end andre daginstitutioner. Timerne går ikke til det pædagogiske arbejde med børnene, men til udvidet PPR-samarbejde og udvidet forældresamarbejde med mere. Flere undersøgelser viser også, at dagplejere med mange udsatte børn mangler viden, ønsker flere pædagogiske tilsyn og færre børn indskrevet.
Klummen er også bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA