Madpakker spreder glæde

Serviceassistenterne er glade for at lave en madpakke til patienterne i stedet for at smide maden ud.
20. oktober 2016
Serviceassistent Lene Plith Sørensen er i gang
med at pakke tre madpakker til patienter på
ortopædkirurgisk afdeling B7 på regionshospitalet i Randers. Patienterne skal
hjem senere på dagen og har sagt ja tak til at få
en madpakke med hjem.
De har hver især valgt deres fortrukne pålæg. Tidligere på dagen har Lene Plith Sørensen spurgt patienterne, hvad de vil have i madpakken. Madderne bliver lagt i klare plasticbokse med plads til tre stykker og stillet i køleskabet med navn på, til patienten bliver udskrevet senere på dagen.
“Det er en kanongod idé. Patienterne bliver glade og overraskede, når vi tilbyder dem en madpakke,” siger Lene Plith Sørensen og tilføjer, at de sultne godt kan få en ekstra pakke.
Det giver hende lidt ekstra arbejde, men hun er glad for at kunne gøre noget ekstra for patienterne og glad for, at mad, der ellers ville blive smidt ud senere på dagen, i stedet bliver brugt.
Mad, der har været på afdelingen, må ikke sendes tilbage til køkkenet, og personalet må ikke spise den.
“Vi kan bare hente ekstra smørrebrød på en anden afdeling, hvis vi har mange, der beder om en madpakke,” siger hun. Hvis patienter bliver udskrevet inden frokost, henter de smørrebrød til dem i køkkenet.
Også tillidsrepræsentant Flemming Lykke er begejstret for madpakkeidéen.
“Det giver serviceassistenterne nogle ekstra opgaver, som vi er glade for, fordi det giver en ekstra kontakt med patienterne,” siger han og understreger, at det også er en tryghed for de pårørende at vide, at patienterne får mad med hjem.
De har hver især valgt deres fortrukne pålæg. Tidligere på dagen har Lene Plith Sørensen spurgt patienterne, hvad de vil have i madpakken. Madderne bliver lagt i klare plasticbokse med plads til tre stykker og stillet i køleskabet med navn på, til patienten bliver udskrevet senere på dagen.
Læs også: Her får patienterne madpakke med hjem
Lidt ekstra for patienten“Det er en kanongod idé. Patienterne bliver glade og overraskede, når vi tilbyder dem en madpakke,” siger Lene Plith Sørensen og tilføjer, at de sultne godt kan få en ekstra pakke.
Det giver hende lidt ekstra arbejde, men hun er glad for at kunne gøre noget ekstra for patienterne og glad for, at mad, der ellers ville blive smidt ud senere på dagen, i stedet bliver brugt.
Mad, der har været på afdelingen, må ikke sendes tilbage til køkkenet, og personalet må ikke spise den.
Godt med flere opgaver
De patienter, der ønsker det, er altid sikret en madpakke.“Vi kan bare hente ekstra smørrebrød på en anden afdeling, hvis vi har mange, der beder om en madpakke,” siger hun. Hvis patienter bliver udskrevet inden frokost, henter de smørrebrød til dem i køkkenet.
Også tillidsrepræsentant Flemming Lykke er begejstret for madpakkeidéen.
“Det giver serviceassistenterne nogle ekstra opgaver, som vi er glade for, fordi det giver en ekstra kontakt med patienterne,” siger han og understreger, at det også er en tryghed for de pårørende at vide, at patienterne får mad med hjem.