Hjemmepleje og hospital i tættere samarbejde om plejeplaner

I Holbæk har hospital og hjemmepleje sat sig sammen for at få udskrivninger til pleje i eget hjem til at glide bedre.
Af
Karen Greve
05. oktober 2016
Hvilke oplysninger skal en god plejeplan
indeholde? Social- og sundhedsassistent
Denise Rasmussen har arbejdet både på
Holbæk Sygehus og senere med genoptræning
på Sundhedscenter Nykøbing
Sjælland.
Hun ved, der kan være forskel på, hvilke informationer der er vigtige – alt efter hvilken sektor og funktion, man arbejder i. Som træningsassistent ser hun efter information om, hvorvidt patienten får sovet ordentligt, får spist og drukket nok og i det hele taget har et funktionsniveau, der gør det muligt at lave træning. På hospitalet er det typisk de mere medicinske informationer, der bliver noteret.
“De plejeplaner, der følger en patient, er envejskommunikation. Vi har ingen mulighed for dialog. Hjemmeplejen kan ikke stille spørgsmål om en borger til hospitalet og omvendt. Derfor skal vi blive bedre til at forstå, hvad vores kolleger i de andre sektorer har brug for af information,” siger hun.
I stedet for at personalet på tværs af sektorerne skal bruge tid på at ringe frem og tilbage for at skaffe oplysninger, har Holbæk Sygehus som en del af et ph.d.- projekt samarbejdet med et plejeområde i kommunen om at forbedre kommunikationen, når en patient udskrives til pleje i eget hjem.
“Det at sidde sammen har givet en anden forståelse af vores arbejdsopgaver og ressourcer hver især, og det er afgørende for mit arbejde, at jeg modtager en plan med de detaljer, jeg har brug for,” siger hun.
“Fysioterapeuterne opdagede hurtigt ved tavlemøder på sygehuset, hvilke problemer en patient ville møde ved udskrivningen. Om der for eksempel kunne blive brug for genoptræning, hjælpemidler i hjemmet eller mere pleje end hidtil. På den måde kan plejen være bedre forberedt til udskrivningen,” forklarer Denise Rasmussen.
Hun oplever, at de mere detaljerede plejeplaner og tættere samarbejde sparer tid og giver borgerne en hurtigere og bedre udskrivning. Hjemmeplejen står nu ikke som tidligere fredag eftermiddag med en patient, der efter et hospitalsophold skal have en masse hjælp – uden mulighed for at få gjort hjemmet klar før efter weekenden.
“Det har været en øjenåbner at diskutere kommunikation på tværs i sundhedsvæsenet. Nu tænker jeg både på personalet fra hospitalet og hjemmeplejen som mine kolleger,” siger Denise Rasmussen.
Hun ved, der kan være forskel på, hvilke informationer der er vigtige – alt efter hvilken sektor og funktion, man arbejder i. Som træningsassistent ser hun efter information om, hvorvidt patienten får sovet ordentligt, får spist og drukket nok og i det hele taget har et funktionsniveau, der gør det muligt at lave træning. På hospitalet er det typisk de mere medicinske informationer, der bliver noteret.
“De plejeplaner, der følger en patient, er envejskommunikation. Vi har ingen mulighed for dialog. Hjemmeplejen kan ikke stille spørgsmål om en borger til hospitalet og omvendt. Derfor skal vi blive bedre til at forstå, hvad vores kolleger i de andre sektorer har brug for af information,” siger hun.
I stedet for at personalet på tværs af sektorerne skal bruge tid på at ringe frem og tilbage for at skaffe oplysninger, har Holbæk Sygehus som en del af et ph.d.- projekt samarbejdet med et plejeområde i kommunen om at forbedre kommunikationen, når en patient udskrives til pleje i eget hjem.
Gensidig forståelse
Denise Rasmussen har deltaget i projektet, og for hende har det været essentielt at sidde til bords med de medarbejdere i andre sektorer, som hun hidtil kun har mødt som et navn på en elektronisk plan. Gennem otte workshops har hun både fået indsigt i de andres arbejde og ændret konkrete procedurer, så der spares tid.“Det at sidde sammen har givet en anden forståelse af vores arbejdsopgaver og ressourcer hver især, og det er afgørende for mit arbejde, at jeg modtager en plan med de detaljer, jeg har brug for,” siger hun.
Sparer tid
Som et konkret tiltag efter en workshop med fokus på bedre kommunikation, deltager fysioterapeuter desuden nu ugentligt i møder på hospitalet.“Fysioterapeuterne opdagede hurtigt ved tavlemøder på sygehuset, hvilke problemer en patient ville møde ved udskrivningen. Om der for eksempel kunne blive brug for genoptræning, hjælpemidler i hjemmet eller mere pleje end hidtil. På den måde kan plejen være bedre forberedt til udskrivningen,” forklarer Denise Rasmussen.
Hun oplever, at de mere detaljerede plejeplaner og tættere samarbejde sparer tid og giver borgerne en hurtigere og bedre udskrivning. Hjemmeplejen står nu ikke som tidligere fredag eftermiddag med en patient, der efter et hospitalsophold skal have en masse hjælp – uden mulighed for at få gjort hjemmet klar før efter weekenden.
“Det har været en øjenåbner at diskutere kommunikation på tværs i sundhedsvæsenet. Nu tænker jeg både på personalet fra hospitalet og hjemmeplejen som mine kolleger,” siger Denise Rasmussen.