Tavlemøder hjælper rengøringsansattes ideer på vej

Rengøringstekniker Marianne Pedersen (i midten) var irriteret over flere gange dagligt at skulle hente rene mopper og klude i kælderen. Det nævnte hun på et tavlemøde, og flere kolleger genkendte problemet, der er blevet løst, så de sparer tid, og alle er mere tilfredse. Niels Åge Skovbo

Takket være tavlemøder sparer medarbejderne tid og kan se, at deres gode idéer bliver brugt.

08. september 2016

Det er slut med at rende i kælderen for at hente nye mopper og klude, og slut med at spilde tid, fordi der ikke er flere rene. Remedierne har i stedet fået et lille depot på hver etage.

“Og det sparer tid for os allesammen,” siger rengøringstekniker Marianne Pedersen, der selv bragte sagen op på et tavlemøde.

Det er et af de første resultater af indførelsen af Lean i rengøringsafdelingen på Aalborg Universitetshospital.

Læs også: Rengøringsansatte dræber tidsrøvere ved tavlen

Det var en lille irritation, som havde ramt mange af medarbejderne. Den var ikke stor nok til at tage op på et afdelingsmøde, men var oplagt at bringe frem på de uformelle tavlemøde, hvert team holder hver anden uge.

Støvede instrumenter

Et andet problem, der hurtigt blev løst, var nogle instrumenter på operationsafdelingen. De blev aldrig brugt, men fyldte op og samlede støv. Da det blev italesat, blev der også fundet en løsning, og de blev fjernet.

“Der er ofte tale om små ting med stor virkning,” siger rengøringstekniker Helle Hansen.

Op med spandene

Nogle problemer kan rengøringsgruppen selv løse. Da de fik den idé at fjerne nogle af affaldsspandene til papir og hænge de resterende op på væggen, så rengøringspersonalet fik en bedre arbejdshøjde, når poserne i dem skulle skiftes, kunne det hurtigt realiseres.

Det samme kunne et forslag om nye dørstoppere, der har et langt skaft. De har to fordele, dels en ergonomisk, fordi man ikke skal bøje sig ned for at placere dem, dels en hygiejnisk, fordi man ikke får hænderne i nærheden af gulvet.

“Den største fordel er, at vi kommer til at snakke meget mere sammen i teamet, og at vi oplever, at der bliver gjort noget ved det, når vi kommer med et problem på et tavlemøde. Og vi får mange flere idéer, når vi ser, de bliver brugt til at lave forbedringer,” siger serviceassistent Eva Sigsgaard.