"Nu får vi glade skoleparate børn"

Intensivt samarbejde på tværs af børnehave, SFO og skole og ny førskolegruppe på Skovvangsskolen i Hammel i Favrskov Kommune giver trygge og skoleparate børn.
Af
Nana Toft
26. august 2016
“Hvem har så vundet, tror I?” En pædagog
fra Skovvangsskolen i Hammel kigger på en
stor flok forventningsfulde børn, der sidder
på græsplænen ved siden af skolen og holder
vejret.
“Det er Røn. Tillykke!” Det er olympiadedag, og hele formiddagen har børn fra 0.-3. klasse kæmpet i hold på tværs af alder – også skolens yngste børn – de nye ‘førskolebørn’ – har været med.
Som noget nyt prøvede skolen i år at lade børnehavebørnene starte allerede 1. marts. Her troppede 42 børn fra to af Hammels børnehaver op på Skovvangsskolen og fik egne lokaler og egne voksne – fra både børnehave, SFO og skole – knyttet til sig.
Frem for at starte direkte i SFO 1. maj har førskolebørnene stille og roligt lært, hvad det vil sige at gå i skole, og hvad en SFO er. De har lært de nye voksne at kende, og de har mødt deres kommende klassekammerater og de andre børn i indskolingen. De ved, hvor vigtige ting er, og deres forældre har mødt personalet fra både SFO og skole. Det vil give børnene en mere tryg overgang, vurderer pædagogisk assistent Gurli Hansen kort før sommerferien.
“Børnene tropper ikke usikre op i august med et væld af spørgsmål som: ‘Hvor er toilettet?’ eller ‘Hvem er mine nye kammerater?’ Nu får vi glade, skoleparate børn,” siger hun.
“Som skolepædagoger kommer vi med en viden om, hvad udfordringerne er, og hvad vi forventer, børnene skal kunne, når de starter i skole. Omvendt kommer Gurli med et kendskab til, hvem børnene er,” siger hun.
“Det er Røn. Tillykke!” Det er olympiadedag, og hele formiddagen har børn fra 0.-3. klasse kæmpet i hold på tværs af alder – også skolens yngste børn – de nye ‘førskolebørn’ – har været med.
Læs også: 8 gode råd til en tryg overgang
Tidlig opstartSom noget nyt prøvede skolen i år at lade børnehavebørnene starte allerede 1. marts. Her troppede 42 børn fra to af Hammels børnehaver op på Skovvangsskolen og fik egne lokaler og egne voksne – fra både børnehave, SFO og skole – knyttet til sig.
Frem for at starte direkte i SFO 1. maj har førskolebørnene stille og roligt lært, hvad det vil sige at gå i skole, og hvad en SFO er. De har lært de nye voksne at kende, og de har mødt deres kommende klassekammerater og de andre børn i indskolingen. De ved, hvor vigtige ting er, og deres forældre har mødt personalet fra både SFO og skole. Det vil give børnene en mere tryg overgang, vurderer pædagogisk assistent Gurli Hansen kort før sommerferien.
“Børnene tropper ikke usikre op i august med et væld af spørgsmål som: ‘Hvor er toilettet?’ eller ‘Hvem er mine nye kammerater?’ Nu får vi glade, skoleparate børn,” siger hun.
Læs også: Overgang til skole er for utryg
Gurli Hansen kommer fra en af de to børnehaver og er en af i alt fem personer, der siden årsskiftet har været del af en tværfaglig planlægningsgruppe, der også består af medarbejdere fra skole og SFO. En af dem er skolepædagog Pernille Pedersen, der fremhæver den indsigt, gruppens medlemmer har fået i hinandens faglighed.“Som skolepædagoger kommer vi med en viden om, hvad udfordringerne er, og hvad vi forventer, børnene skal kunne, når de starter i skole. Omvendt kommer Gurli med et kendskab til, hvem børnene er,” siger hun.
Et udfordrende forløb
De fremhæver begge, at det har været et udfordrende forløb, hvor de kun har haft fire måneder til at skabe en ny struktur og en ny kultur frem mod den ‘rigtige’ skolestart. Det er lykkedes, fordi teamet har arbejdet som en enhed med et fælles mål.“Samarbejdet har givet os en forståelse af, hvordan vi bedst bruger de ressourcer og kompetencer, vi hver især har,” siger Pernille Pedersen.
Styrk SFO’en som brobygger
1. august skal Gurli Hansen tilbage til børnehaven. Der er ting, hun vil gøre anderledes i storbørnsgruppen i det kommende år.“Jeg forstår langt bedre, hvilke krav der stilles til børnene. Den viden tager jeg med tilbage,” siger hun.
Indskolingsleder Hanne Damsgaard vil også gøre mere for at synliggøre SFO’en i samarbejdet fremover:
“Vi introducerede reelt kun børnene for skolen. Men i arbejdet med førskolegruppen har vi inddraget SFO’en som ligeværdig partner, og det vil vi styrke til næste år, ligesom vi vil tage alle erfaringerne fra førskolegruppen med ind i det nye skoleår. Det slutter ikke her.”