Serviceassistent får over 175.000 kroner i erstatning

En serviceassistent fik en arbejdsskade i skulderen, da hun forhindrede en patient i at rulle ud af sin hospitalsseng. FOA har hjulpet hende med at få erstatning.
01. juli 2016
Serviceassistent Tove Koch Hansen kørte den 18. april 2012 en sengeliggende patient ind i en elevator på Århus Universitetshospital. Men da elevatorstolen var placeret 25-30 centimeter under dørniveau, faldt sengen ned i elevatoren.
Tove Koch Hansen holdt så godt fast i sengen, at hun forhindrede, at patienten rullede ud.
Chokeret patient
Patienten slap med forskrækkelsen.
”Han blev selvfølgelig meget chokeret, men blev liggende i sengen, og spurgte, hvordan sådan noget kunne ske,” fortæller Tove Koch Hansen.
Værre gik det hende selv. Efter ulykken var hun sygemeldt og blev opereret i skulderen.
Den er nu ”frossen”, og hun kan ikke bevæge den så meget som normalt.
Tove Koch Hansen forsøgte at genoptage sit arbejde på hospitalet, men det var for hårdt, og i dag har serviceassistenten et fleksjob tre timer dagligt som voksenpiccoline i entreprenørfirmaet, Enemærke og Petersen.
Slap for retssag
Region Midtjylland afviste først at betale en arbejdsskadeerstatning til Tove Koch Hansen. Regionen mente, at hun skulle have tjekket om elevatorstolen var på plads, inden hun kørte sengen ind.
”Det var som om, de gav mig skylden, og det var hårdt,” fortæller Tove Koch Hansen.
Derfor anlagde FOA Århus en retssag mod Region Midtjylland.
Få dage før retssagen skulle begynde, indgik Region Midtjylland et forlig. Her erkendte regionen, at den var erstatningsansvarlig og skulle betale det beløb – over 175.000 kroner – som FOA Århus havde krævet på Tove Koch Hansens vegne.
Region kede af langt sagsforløb
I Region Midtjylland kan de ikke udtale sig om den konkrete sag, da der er indgået forlig.
”I Region Midtjylland er vi selvfølgelig kede af, at en medarbejder har måttet gennem et længere sagsforløb, før der blev fundet en afgørelse. Vi tager arbejdsmiljøet og vores arbejdsgiveransvar alvorligt og har også mange sager, hvor vi umiddelbart giver erstatning. Desværre er der nogle situationer, hvor det ikke er klart, hvor ansvaret ligger. Her har vi brug for at få sagen belyst nærmere, før den kan blive afgjort,” lyder det fra kontorchef for Juridisk Kontor Poul Carstensen.