Børn med særlige behov lades i stikken

Hver tredje ansat i daginstitutioner mener, at inklusionen ikke lykkes godt nok.
28. juli 2016
Alt for mange angste, udadreagerende
og autistiske børn får
ikke den hjælp, de har brug for
i daginstitutionen. Det mener
33 procent af de stuemedarbejdere,
der har deltaget i
undersøgelsen Daginstitutionernes
Hverdag 2016, som Bureau
2000 har lavet for FOA.
Halvdelen af det pædagogiske personale svarer i rapporten, at de er for få ansatte til at sikre god inklusion.
"Jeg oplever, at der ikke er ressourcer til at opfylde børnenes behov, samt at det påvirker hele børnegruppen, så alle bliver taberne i det," siger en stuemedarbejder i undersøgelsen.
"Både børnene og personalet lades i stikken, fordi der ikke bliver afsat ressourcer nok. Når vi nu ved, at vi ikke formår at løfte opgaven tilfredsstillende med de midler, vi har til rådighed, hvorfor er det så, politikerne ikke prioriterer opgaven?" spørger han.
Hos Kommunernes Landsforening (KL) svarer formand for Børne- og Kulturudvalget Anna Mee Allerslev:
"Vi kommunalpolitikere skal altid tage det alvorligt, når medarbejdere udtrykker bekymring. Nogle steder vil der muligvis være behov for at tilrettelægge opgaverne anderledes, og nogle steder vil der muligvis være behov for flere ressourcer. Desværre svømmer kommunerne ikke i penge."
Regeringen droppede for nylig målsætningen om, at 96 procent af alle børn skal være en del af den almindelige undervisning i folkeskolen. Ifølge KL kommer det ikke umiddelbart til at påvirke inklusionsarbejdet i daginstitutionerne.
Halvdelen af det pædagogiske personale svarer i rapporten, at de er for få ansatte til at sikre god inklusion.
"Jeg oplever, at der ikke er ressourcer til at opfylde børnenes behov, samt at det påvirker hele børnegruppen, så alle bliver taberne i det," siger en stuemedarbejder i undersøgelsen.
Tag medarbejderne alvorligt
Det er trist læsning, siger formand for Pædagogisk Sektor Mogens Bech Madsen."Både børnene og personalet lades i stikken, fordi der ikke bliver afsat ressourcer nok. Når vi nu ved, at vi ikke formår at løfte opgaven tilfredsstillende med de midler, vi har til rådighed, hvorfor er det så, politikerne ikke prioriterer opgaven?" spørger han.
Hos Kommunernes Landsforening (KL) svarer formand for Børne- og Kulturudvalget Anna Mee Allerslev:
"Vi kommunalpolitikere skal altid tage det alvorligt, når medarbejdere udtrykker bekymring. Nogle steder vil der muligvis være behov for at tilrettelægge opgaverne anderledes, og nogle steder vil der muligvis være behov for flere ressourcer. Desværre svømmer kommunerne ikke i penge."
Regeringen droppede for nylig målsætningen om, at 96 procent af alle børn skal være en del af den almindelige undervisning i folkeskolen. Ifølge KL kommer det ikke umiddelbart til at påvirke inklusionsarbejdet i daginstitutionerne.