IT forandrer pædagogikken

”Billeder af smilende børn fylder meget i digital dokumentation og forældrekommunikation. Man bør overveje, hvordan man vil kommunikere om alt det andet, alt det man kan lære noget af,” siger forsker ved professionshøjskolen UCC Vibeke Schrøder. Lilian Brøgger

Digital kommunikation skaber både nye muligheder og nye faldgruber for pædagogikken, mener forsker ved professionshøjskolen UCC Vibeke Schrøder.

19. maj 2016

Hvordan ændrer digital kommunikation den pædagogiske praksis?

”Digitalkameraet har for eksempel givet mulighed for en masse billedkommunikation, men billeder viser en overflade og er fastfrosne. Det kan flytte fokus væk fra processerne, og det der er bag overfladen, siger forsker ved professionshøjskolen UCC Vibeke Schrøder.

Hvad er problemet?

”Det er problematisk, når pædagogikken bliver trukket i en bestemt retning, uden at personalet rigtigt opdager det eller får reflekteret over effekten.”

Hvad er det, der forsvinder?

”Man tager for eksempel sjældent billeder af børn, der har voldsomme konflikter. Men der ligger meget læring i den slags situationer. Både forældre og personale kan også blive uøvede i at kommunikere om svære ting, når man til daglig kun viser den smukke forside.”

Hvad kan personalet gøre?

”Man kan reflektere over, hvad man gerne vil dokumentere og kommunikere om. Billeder af smilende børn fylder meget i digital dokumentation og forældrekommunikation. Man bør overveje, hvordan man vil kommunikere om alt det andet, alt det man kan lære noget af.”