Sådan får du mest bil for pengene

Køb en otte år gammel bil og behold den i otte år, så får du mest bil for pengene.
Af
Lis Hornø
08. juni 2016
En ny bil taber i snit 21 procent i værdi
over det første år, og for de penge kan man
reparere meget på en brugt bil, konstaterer
forbrugerøkonom hos Forende Danske
Motorejere (FDM) Allan Skytte Christensen:
“Det gode råd er at købe en nyere brugt bil og beholde den længst muligt. Der løber omkostninger på, hver gang du skifter bil, for eksempel avance til bilforhandleren.”
Allan Skytte Christensen henviser til, at FDMs beregninger viser, at den billigste måde at have bil på er at købe en otte år gammel bil og beholde den i otte år.
Der er også store penge at spare, hvis man selv er lidt ferm og kan rode med biler, tilføjer han.
“Det gælder alt fra at skifte olie og skifte luftfiltre til klimaanlægget og til at skifte bremser. Det sidste er dog en videnstung opgave, som for de fleste ville kræve, at man kontakter en rigtig mekaniker.”
Skal man låne til bilen, er billånet en stor udgiftspost, hvor det betaler sig at shoppe kritisk. Det samme gælder forsikringen. Og så er der lige det med at køre langt på literen – her er en brugt bil ikke den optimale løsning.
“Hvis man vil køre langt på literen og tage hensyn til klimaet, skal man købe en ny bil. Midt i nullerne tog det rigtig fart med, at bilfabrikkerne optimerede brandstoføkonomien. Men på grund af værditabet vil det stadig være billigere at købe en brugt bil.”
“Det gode råd er at købe en nyere brugt bil og beholde den længst muligt. Der løber omkostninger på, hver gang du skifter bil, for eksempel avance til bilforhandleren.”
Allan Skytte Christensen henviser til, at FDMs beregninger viser, at den billigste måde at have bil på er at købe en otte år gammel bil og beholde den i otte år.
Der er også store penge at spare, hvis man selv er lidt ferm og kan rode med biler, tilføjer han.
“Det gælder alt fra at skifte olie og skifte luftfiltre til klimaanlægget og til at skifte bremser. Det sidste er dog en videnstung opgave, som for de fleste ville kræve, at man kontakter en rigtig mekaniker.”
Skal man låne til bilen, er billånet en stor udgiftspost, hvor det betaler sig at shoppe kritisk. Det samme gælder forsikringen. Og så er der lige det med at køre langt på literen – her er en brugt bil ikke den optimale løsning.
“Hvis man vil køre langt på literen og tage hensyn til klimaet, skal man købe en ny bil. Midt i nullerne tog det rigtig fart med, at bilfabrikkerne optimerede brandstoføkonomien. Men på grund af værditabet vil det stadig være billigere at købe en brugt bil.”