7 skridt til mere arbejdsglæde

Få inspiration til mere arbejdsglæde og den gode trivselsproces.  Jørgen Stamp

Har I brug for at få arbejdsglæden i vejret på din arbejdsplads? Få tip til, hvad du selv kan gøre.

09. maj 2016

1. Gå sammen

Foreslå dine kolleger, at I sammen sætter fokus på arbejdsglæde og trivsel. Jeres arbejdsmiljørepræsentant kan bære ønsket videre til tillidsrepræsentant og leder.

2. Lav arbejdsgruppe

Meld dig eventuelt til at indgå i en lille arbejdsgruppe sammen med andre kolleger, de tillidsvalgte og lederen. Her er det godt at aftale, hvilke ressourcer I vil afsætte til indsatsen, hvem der skal være ansvarlige og så videre.

3. Trivselsaftale

Alle arbejdspladser på det offentlige område er omfattet af en trivselsaftale – spørg din leder, hvad det betyder for netop jer og jeres arbejde med arbejdsglæde og trivsel.

4. Spørg ind til dine kolleger

Tænk over hvornår og i hvilke situationer, du har brug for kollegial støtte og omsorg. Fortæl det til dine kolleger og spørg ind til, hvad de har brug for.

5. Sæt fokus på travlhed

Oplever du, at I ofte har så travlt, at det går ud over den måde, I taler sammen på? Så kan det være en god idé, at I på arbejdspladsen sætter fokus på det.

6. Bliv bedre til at prioritere

Har du svært ved at prioritere dine arbejdsopgaver og ofte dårlig samvittighed over ikke at slå til, så tal med din arbejdsmiljørepræsentant og leder om, hvad I kan gøre for at blive bedre til at prioritere.

7. Spred arbejdsglæde

Husk at sige godmorgen til dine kolleger. Anerkend hinanden og lyt med nærvær og opmærksomhed. Arbejdsglæde smitter!